Lite märkligt, då verkligheten visar annorlunda.
Säljer jag fondandelar i en USD-handlad fond en viss dag får jag ett visst antal SEK. Väntar jag en dag med att sälja och kronan stärks får jag färre SEK. Det är verklighet. Och eftersom jag inte kan veta om kronan stärks eller försvagas från en dag till en annan är det en risk att välja dag att sälja mina andelar. Väntar jag kan jag antingen få färre eller fler kronor, beroende på om SEK gick upp eller ner under en dag, vecka, månad, år gentemot USD.
Och det hade definitivt märkts om jag gått till Ica eller i bilhallen om jag sålt dagen före eller efter att förhållandet förändrades. Jag hade haft färre eller fler kronor att handla mjölken eller bilen för.
Att jämföra Celsius och Farhenheit är märkligt, då förhållandet mellan de båda aldrig förändras, till skillnad från det mellan SEK och USD. Eller mellan alla valutor, för den delen.
Det finns en anledning till att det spekuleras i valutor, just för att förhållandet kan förändras och man kan tjäna pengar på att köpa/sälja den ena valutan beroende på hur förhållandet utvecklas.