Valutarisk i aktier och indexfonder är en myt | Diskussionen

Du har helt och 100% RÄTT i att för LÅN (och sparkonton i olika valutor) så kan man vara glad att man INTE tog det i EUR under den perioden för det var en valutarisk - till och med en handelsvalutarisk. INGEN argumenterar mot det, varken jag eller @nightowl.

Men läs sedan vidare nedanstående citat från Adler-studien:

Risky assets , other than domestic and foreign currency deposits and long-term bonds, which promise payment of a specific amount of currency at maturity, have no intrinsic denomination in any currency .

Resonemanget kring handelsvalutarisk gäller INTE bankkonto, lån, obligationer och allt som utlovar ett specifikt nominellt belopp vid en specifik tidpunkt i en specifik valuta.

Ett sparkonto gör ju precis det:

• Det är EN inlåning till din bank (=därför vi har insättninggaranti)

Där banken

• Lovar att om du sätter in 100 SEK så kommer det finnas 100 SEK
  • Plus en ränta på 1 SEK
  • Om 12 månader

Det är stor skillnad eftersom det du äger i detta fall är ett löfte i en valuta från banken till skillnad från en guldklimp, en aktie, en indexfond etc. Det vill säga att värdet på sparkonto påverkas direkt av valutan eftersom exponeringen är 100%. Det finns ingen intern mekanism (=realt värde, företagsintern kostnadsmix) som korrigerar detta vid en valutasvängning. Man är naken mot den.

Lån fungerar exakt likadan eftersom det är en spegelvändning av ett sparkonto. Jag som tar lånet lovar att betala:

• Banken en viss summa i en viss valuta under en viss period.
  • T.ex. 100.000 EUR tillsammans med 1.000 EUR i ränta om 12 månader.

Precis samma sak 100% exponering mot valutan i EUR och hur denna går mot valutan där jag har min intjäning t.ex. Så du har helt rätt i allt som är valuta- och räntebaserade tillgångar.

Det är ju därför jag skriver för att kompensera konsumtionsvalutarisken så kan man använda sparkonto OCH lån som regulatorer men inte aktier eller en guldklimp. Dvs. tror jag på en kronförsvagning så är det ju lämpligt att ÖKA lånen. Tror jag på en kronförstärknign är det lämplgit att lägga pengar på sparkonto och amortera på lånen.

Så för att sammanfatta:

• Lån, sparkonto och alla räntor HAR en handelsvaluta risk
  • Aktier, reala tillgångar, guldklimpar etc HAR INTE en handelsvalutarisk.
4 gillningar