Det är ju just i SEK man tittar på avkastningen. Inte sjutton tittar jag i euro eller dollar när jag går in på depån ![]()
Det är rätt sjukt när ekonominyheterna presenterar massa olika börsers procentuella uppgångar och nergångar i samma tabell utan att räkna om alla till samma valuta/måttenhet först. Har stört mig på det så länge ![]()
“Ååååh, idag skulle jag varit investerad i Tokyo!” Oklart om numren är indexsiffror, valutor, eller vad
och vilka växelkurser de har mot varandra och realt eller var nollpunkten är på de olika indexen.
Så då är alltså valutaeffekt en myt?! För det är slutsatsen av det du säger och matten.
Mäter du Nasdaq i SEK så har Nasdaq stått still sen årskiftet… och genom att äga en Nasdaq indexfond på ditt konto så får du den avkastningen.
Dessutom tar vi PI och GI i en mix eller tittar bara på PI. Som om utdelning inte existerar…
Nästa väderrapport:
I New York har vi kraftig köld med 30 grader och svag vind på 10 mph.
Stockholm har hög temperatur för säsongen med sina 10 grader och blåser friskt med 9 m/s.
Tokyo har fått 1 tum regn med milda temperaturer på 15 grader.
* För den som inte vet är 30 grader Fahrenheit minusgrader i Celcius
Japp, otroligt störande. Som i axr:s tabell ovan. Det DAX-index som visas är oftast performance-varianten (återinvesterade utdelningar) och inte pris-varianten, vilket visserligen är bra, medan man på de andra marknaderna väljer prisindex, som om det vore jämförbart. Det tillsammans med att man tittar på index i olika valutor gör verkligen jämförelserna helt sneda.
Sedan kommer Dagens Industri med grädden på moset och deklarerar i denna helt felaktiga jämförelse mellan ojämförbara index att “Börsen i x är bäst i världen” baserat på utvecklingen för dessa index under en godtyckliga perioden “i år”, som om bästa börsen vore den där priserna stigit mest och att tidsperioden “i år” (som ändrar längd hela tiden allteftersom året går) ger någon sorts facit för något alls.
Hjälp…
Klart man håller sig till den huvudsakliga valutan indexet avser, kom igen. Cnbc brukar dock ibland visa sp500 i eurtermer för att illustrera detta okomplicerade koncept
Hur kan du säga att “man” gör det och varför är det så skrattretande? Jag mäter inte min portfölj i SEK, utan i SDR, för att jag tror att en korg av valutor har en bättre förutsättning att bevara köpkraften än en enstaka valuta.
Jag tror att det finns en risk till dåliga beteenden om man stirrar sig blind på avkastningen mätt i en enda valuta, speciellt under år när kronan fallit snabbt, men det är en helt annan diskussion.
Lex Venezuela!
Rekommenderar dig att ta det lite lugnt
Jag har aldrig sagt att jag tittar på andra ställen än i min depå..som är sek.
Då är du alltså nu insett att valutaeffekten är en myt?
Jag diskuterar inte detta mer med dig. Säger enbart att jag bryr mig om värdet på min depå och den är i SEK. Sen hur den påverkas av olika faktorer som börskurser, valutor, jordens dragningskraft mm lämnar vi därhän ![]()
Det går faktiskt att mäta portföljens utv i flera mått.. jösses
Själv föredrar jag att mäta min portföljs värde i kWh el.
Men det är så dumt om jag flyttar söderut där elen är dyrare, då krymper värdet i min depå så mycket. Tror jag stannar här i norr så jag slipper tappa så mycket värde på mina aktiefonder.
Visa mig gärna hur jag möter värdeutvecklingen på min portfölj i annan valuta än den som den facto visas på t ex Avanza.
Jag tror en del mäter avkastningen i öl istället för vin så här på lördagkvällen…? Kan nästa misstänka det ![]()
![]()
![]()
![]()
Skulle tro jag är nykter nog att köra bil. Även om jag inte kommer göra det.
Det är enkelt. Du kollar antalet kronor på dina konton och sen googlar “xxxx SEK in USD” så får du relativt aktuell kurs.
Vill du veta förändring mellan 2 datum. Ta och kolla växelkursen dessa två datum. Räkna om enligt:
((Värde dag 2 x kurs dag 2) - (Värde dag 1 x kurs dag 1)) / (Värde dag 1 × kurs dag 1) = förändringen i den valda valutan
Jätteenkelt i en stor och diversifierad portfölj
Fortsätter nog att titta på det riktiga värdet dvs det som jag faktiskt kan ta ut i pengar. På riktigt.
Du kan ta hela portföljen. Du behöver inte titta på enskilda papper.
Är inte index ibland satt som 100 vid ett visst datum, så procenten på indexet blir relativt till den ”100”-baselinen?
Men även om det är lokala valutorna och inte godtyckliga indexen, så var poängen alltså att procenten inte är jämförbara och inte kan visas i en tabell som om de vore det.
Det är som det klassiska exemplet att dubbel temperatur (100% ökning) i celsius och i fahrenheit eller i kelvin inte är samma sak, även om man utgår från samma start.
Om ChatGPT räknat rätt nedan så blir det så här med en hundraprocentig uppgång (dubbling) för 10 grader celsius om man först konverterar till olika enheter:
Samma reala värde, öka 100% i olika enheter. Procent är inte procent.
Det är helt knas att visa de här olika procenten med olika enheter i någon form av jämförelsetabell.