Valutarisk i aktier och indexfonder är en myt | Diskussionen

Detta är också ett av argumenten som Lysa har för homebias i portföljen. En kombination av en global bas och homebias ska kunna bidra till att minska risken för beteendemisstag. Från Lysas information om homebias:

Om man är en rationell människa som investerar utifrån en teoretisk modell som ger den maximala riskjusterade avkastningen, men avviker från denna på grund av andra orsaker eller faktorer, så är detta ett misslyckande. En home bias kan därför, i de fall av kortsiktiga jämförelser och hastiga beslut, förbättra förutsättningarna för många att behålla sin portfölj och fullfölja sin långsiktiga sparstrategi, vilket är en viktig grundregel för ett bra sparande.

4 gillningar

Yes om man saknar självkontroll så go for it!

Detta är ju en av anledningarna till jag uppskattar fondrobot. Jag kan inte påverka sparandet och steget tänka “kunde haft det på Avanza” är för långt mentalt.

2 gillningar

Ja så du gör säkert helt rätt så länge du känner dig nöjd där du står. Finns nog många bland dina följare som tänker ”duger det åt Jan duger det åt mig” också, så måste kännas rätt skönt att inte ha något som är alltför krångligt också som du måste ”försvara” om det skulle underprestera några år..

Denna portföljen är ju ett annat djur om man säger som så:

Haha, varför tror du att jag slutade med den. :joy:

Men… den har nog gått ganska bra skulle jag säga.

Till att börja med uppskattar jag att du vågar gå emot strömmen och utmana vedertagna sanningar i finansbranschen. Med det sagt upplever jag att det saknas ordentligt forskningsstöd och att argumentationen blir teoretiskt/matematiskt på ett sätt som inte riktigt speglar verkligheten.

Jag har lyssnat på podden i över 10 år och det här är första gången jag känner ett behov av att skriva i forumet. Det är ett väldigt bra betyg för podden. Med det sagt: här kommer min input med bakgrund som nationalekonom och verksam i finansbranschen. Kommer att försöka hänvisa till forskning och andra relevanta källor löpande i svaret.

Påstående 1 – Apples aktiepris korrigeras i motsvarande grad när dollarn försvagas

Att argumentera för att Apples aktiepris kommer att öka när dollarn försvagas mot en valuta med hänvisning till globala bananpriser och arbitragemöjligheter för enskilda dubbelnoterade aktier känns långsökt. Tar ett citat från artikeln:

i samma ögonblick dollarn försvagas, kommer priset på en Apple-aktie att korrigeras i motsvarande grad till den reala förändringen på Apple-aktien.”

Vad händer om dollarn försvagas mot vissa valutor och stärks mot andra valutor? Då ska Apples aktiekurs både upp och ned enligt resonemanget.

Utgår ifrån att utbudet av Apple-aktier inte har förändrats i exemplet, men att efterfrågan har ökat till följd av dollarförsvagningen. Här anser jag att det blir ett par tankevurpor:

1. En amerikansk investerares köpkraft har inte försvagats med 20%. Det bygger i sådana fall på att finns en perfekt korrelation mellan valutakursförändringar och inflation. Korrelationen mellan inflation (köpkraft) och växelkursförändringar är dock inte speciellt stark. I en studie från FED är korrelationen mellan inflationsöverraskningar och växelkurs väldigt blandad och ligger exempelvis på 0,4 i Sverige. En konsument köper inte heller bara importerade råvaror (bananer), utan mycket av konsumtionen i KPI består av sådant som boende, transport, hotell och restaurang osv. Detta är i hög utsträckning lokala marknader där priset inte styrs av växelkursförändringar i någon högre utsträckning. Många andra varor och tjänster vi konsumerar är dessutom förädlade i flera steg där insatsvaran är en liten del av totalpriset. Därför kommer inte Apple-investeraren ”kräva” ett aktiepris på 125 dollar.

2. Svenska investerares ökade köpkraft i Apple kommer inte resultera i ett aktiepris på 125 dollar. Aktiepriset baseras på utbud och efterfrågan. I exemplet får en svensk investerare rea på Apple medan en Venezuelansk investerare får köpa till överpris. Då kommer svenskar köpa och venezuelaner kommer att sälja. Vad blir nettoeffekten för total efterfrågan? Uppgången i Apples aktiepris blir mindre än förstärkningen i kronkursen. För att det här ska vara ett rimligt resonemang behöver man konstruera en global marknadsviktad valuta som peggas mot dollarn. Om dollarn har försvagats mot den teoretiska valutan kommer sannolikt efterfrågan att dra upp Apples aktiepris. Precis som för en global marknadsviktad indexfond kommer Sveriges andel av detta valutaindex dock vara väldigt låg.

Påstående 2 – Att handla Apple kan likställas med arbitrage i dubbelnoterade tillgångar

Ser det här som en intressant variant på köpkraftsparitet. Väldigt rimligt att dubbelnoterade aktier och att en ETF listad i olika valutor med samma underliggande tillgångar kommer att ha samma reala pris oavsett vad vi växlar till.

Invändning 2 – Det finns ingen arbitragetrade i Apple

Arbitragetraden bygger dock på att en investerare kan köpa en tillgång och sälja en annan tillgång. Apple är bara listad i USA i USD och det finns ingen motsvarighet till Apple någon annanstans. Då är frågan vilken arbitragetrade jag kan göra som svensk investerare som tar priset till 125 USD? Jag får ju köpa till en rabatt, men det blir lite som att köpa Apple efter en börskrasch. Bättre förväntad avkastning än innan nedgången, men finns inga garantier, eller rena arbitragemöjligheter.

Påstående 3 – Alla har fått samma avkastning mätt i guld

Det här är det starkaste argumentet hittills, men jag har svårt att veta hur jag ska tolka resultat. Spontant känns det som att guld introduceras som en ny valuta och att det, precis som i exemplet med dubbelnoterade fonder, landar i samma pris för samma tillgång oavsett vilken valuta vi räknar om det till. Investerare som konsumerar avkastningen i olika länder har dock fått en annan köpkraft. Exempelvis fick den Venezuelanska investeraren 455% avkastning, men inflationen i Venezuela förväntas ligga på 270% för 2025 enligt IMF.

Håller med om att konsumtionsvalutarisk den verkliga valutarisken. I reala termer, uttryckt som Venezuelansk köpkraft, har den försvagade valutan alltså genererat en “överavkastning”. Givetvis kan den svenska investeraren också flytta till Venezuela och åtnjuta en stärkt köpkraft.

Här kommer dock en viktig poäng: växelkursen påverkas av faktorer som finansiell stabilitet, produktivitetsutveckling och ekonomisk tillväxt. Om Sverige befinner sig i en kris blir ”valutarisken” en extra krockkudde eftersom utländska tillgångar ofta stiger mer i värde än vad som är motiverat sett till inflationsnivån.

Samma sak gäller på andra hållet om Sverige får stark produktivitetsutveckling och en mycket starkare ekonomi än omvärlden. Saknar vi då en home bias i vårt finansiella sparande minskar vår köpkraft jämfört med andra svenskar.

Invändning 3 – Det är trögheten i konsumtionsvalutarisken som är problemet

I exemplet med bananerna beskrivs konsumtionsvalutarisken som ”trögheten i uppdateringen av priser”. Som jag var inne på tidigare kan det vara så för importerade råvaror med världsmarknadspris. Men vad händer exempelvis med priset på torkade bananer eller priset för en bananpannkaka på en restaurang? Priset på insatsvaran har förändrats, men livsmedelsproducenten/restaurangen har fortfarande samma pris för sin lokal, sin personal, transportkostnader osv.

Därför kompenseras oftast inte en kronförstärkning av en motsvarande inflationsökning. För varje steg uppåt i förädlingskedjan blir insatsvaran en mindre del av totalkostnaden. Vi är alltså intresserade av vår köpkraft eftersom kapitalet vi investerar förr eller senare ska konsumeras. Mer specifikt är de flesta intresserade av köpkraften för varor och tjänster i Sverige.

Påstående 4 – Hantera konsumtionsvalutarisken på andra sätt

Konsumtionsvalutarisken är inget problem i artikeln eftersom svenskar i genomsnitt har en hög nettoexponering. Kan tycka att det blir lite väl komplicerat att man som småsparare ska hantera valutarisken genom att förändra mängden kontanter på sitt sparkonto eller att ta upp mer lån. Här känns det också som att utgångspunkten är att valutaförändringen motsvarar inflationsförändringen, vilket inte alltid stämmer som jag var inne på tidigare.

Min slutsats och koppling till forskning

Ett alternativ till att hantera valutarisk med lån och sparkonto är att faktiskt ha en mindre home bias i sitt sparande. Det stöds också av ny forskning, exempelvis av ”Beyond the status quo” som många på forumet säkert känner till. Slutsatsen är att en exponering med ca en tredjedel inhemska aktier och 2 tredjedelar utländska aktier är optimalt oavsett ålder.

Det intressanta med studien är att den testar extremt många antaganden, vilket innebär att man kan läsa igenom den och anpassa sin allokering efter sin egen situation.

Tror man exempelvis att det finns en hög korrelation mellan ens egen inkomst och den inhemska aktiemarknaden är det rimligt att sänka andelen inhemska aktier. Tror man att den inhemska aktiemarknaden är undervärderad relativt utländska aktier är det rimligt att öka exponeringen mot hemmamarknaden och vice versa.

Sen behöver det inte betyda att vi definierar Sverige som 100% av hemmamarknaden, utan det kan vara Sverige + Europa. Behöver inte heller betyda en tredjedel på hemmamarknaden då resultatet inte var speciellt känsligt huruvida det var 15% inhemska aktier eller 40%.

Med tanke på hur långt det här svaret blev har jag säkert rört till det på mer än ett ställe, men ser framemot svar oavsett.

7 gillningar

Nej det ska den inte enligt resonemanget. Du har missuppfattat.

Det står väldigt tydligt i avsnittet att det inte är när dollar stärks eller försvagas mot en annan valuta! Det är när USD reala värde (globala genomsnittliga köpkraftsvärde) sjunker, helt frikopplat andra valutor.

P.g.a. ovan nämnd missuppfattning så blir resten av det långa inlägget svårt att få ihop resten av argumenten. Guld introduceras precis som vilken valuta som helst, men det är bara för att få en gemensam tillgång att mäta i som inte känslomässigt kopplad. Det spelar ingen roll för resonemangen.

Jag har mentalt också reagerat på det här påståendet men kan inte nu hitta det. Har du en länk till det?

Jag tycker för övrigt PositiveAlphas inlägg var väldigt bra.

Rubriken på diskussionen säger att det inte finns någon valutarisk i aktier och indexfonder. Det är ett stort påstående när aktieköp kräver en valutaväxling och försäljning kräver en valutaväxling (åt andra hållet) vid ett senare tillfälle. Vanligvtis har en investerare en “basvaluta”/”funktionell” valuta som betraktas som neutral.

Syftar egentligen på handelsvalutan och det är som att man blir längre för att man mäter i tum istället för cm. Valutarisk finns i allt. Speciellt om du har intäkter/utgifter i en annan valuta. Det är anledningen jag inte vill hålla för mycket cash i SEK för rätt som det är så dyker den mot de stora valutorna USD/EUR.

Nyss på TV4 Nyhetsmorgon (kl 07:45). “Svag dollarn ett sänke”…

4 gillningar

Mycket bra inlägg, det finns så många dimensioner i det här med valutarisk.

Jag ser en svaghet i detta med realt värde som oberoende av valutorna, enligt team @Nightowl Jag misstänker att det reala värdet (om det ens går att prata om ett realt värde?) blir mer eller mindre starkt kopplat till värdet på den dominerande valutan, i vilka tillgångarna eller varorna handlas. Är det en slutsats man kan dra av ditt resonemang?

Vad är det som sägs?

Det är ju inte fel i nominella termer, men som jag säger i artikeln ganska missvisande.

Hänvisar till kalkylator där man kan testa själv:

Det här känns inte riktigt som ett svar, utan mer “du har missuppfattat, du förstår inte”. Upplever att det introduceras en del teoretiska koncept som stödjer tesen, men inte några faktiska ekonomiska mått eller forskning.

Det är intressant att vi exempelvis pratar om nominella och reala värden baserat på nominella växelkurser, men ingen pratar om reala växelkurser. Med tanke på fokuset på guld i artikeln vill jag även lägga till att guld INTE är en bra proxy på inflation (förändringar i köpkraft) på medellång sikt.

Tar med fler direkta citat från artikeln för att förtydliga ytterligare:

Om denna invändning hade varit korrekt, skulle det innebära att alla internationella investerare plötsligt fick 20% rabatt på Apple-aktien. Det rationella för dessa investerare vore ju att utnyttja denna rea på Apple-aktien vilket i nästa steg skulle driva upp priset på aktien ända upp till 125 USD som är jämviktsläget.

Buntar vi ihop alla internationella investerare till en grupp och mäter någon form av global marknadsviktad dollarförsvagning?

Det låter lite som det när du introducerar begreppet “USD reala värde (globala genomsnittliga köpkraftsvärde) helt frikopplat från andra valutor”? Du får gärna förklara det begreppet mer ingående och vem det är relevant för. Det låter som att utgångspunkten i artikeln är ett 1:1 förhållande mellan nominella växelkursförändringar och köpkraft.

Däremot finns det ett liknande mått på växelkursen kopplat till köpkraften, nämligen den reala effektiva växelkursen. Den är dock inte “helt frikopplat från alla andra valutor”, utan marknadsviktad och justerat för inhemsk och utländsk prisnivå. Kollar vi på USA har indexet för den reala effektiva växelkursen gått från 115 i januari till 108 i september, alltså en förändring på 6%. En amerikansk investerare har alltså tappat 6% i genomsnittlig utländsk köpkraft. Därför kommer en amerikansk säljaren inte kräva 20% (eller 13%) mer som i citatet nedan. En genomsnittlig amerikansk säljare bryr sig för övrigt inte bara om sin utländska köpkraft, utan den allmänna prisnivån i USA. Inflationen har varit 3% YTD i USA.

Ok, nu har dollarn tappat 20% av sitt värde. Det betyder att min köpkraft i USD har blivit 20% sämre.

Det betyder att om jag säljer min Apple-aktie för 100 USD så gör jag de facto en förlust på 20% eftersom jag kommer kunna köpa 20% färre saker för mina dollar.

Det är inte okej. Särskilt eftersom Apple som företag har inte förändrats nämnvärt. Därför höjer jag det lägsta priset jag är beredd att sälja min aktie till 125 USD (=100/(100 – 20) -1). Då neutraliserar jag effekten av dollarförsvagningen.

För att summera: en genomsnittlig utländsk investerare har fått en ökad köpkraft på 6% och en genomsnittlig amerikansk investerare har fått en minskad köpkraft på 3%. Det kommer inte pusha upp Apples aktiepris till priset innan valutakursförändringen.

Kollar vi på den svenska reala växelkursen har den varit ganska frikopplad från andra valutor i vårt närområde. Poängen här är att den svenska köpkraften i utländska aktier inte har superstark korrelation mot övriga valutor (med större utländsk köpkraft) och enligt Riksbanken kan Sveriges reala växelkurs drifta mot ett håll i upp till 2 årtionden. För att citera artikeln:

Because of the rather long periods during which exchange rates can deviate from what would be predicted from varying infl ation rates, many economists have concluded that the purchasing power parity doctrine is of limited value for the determination of exchange rates in the short or medium term

Vår reala köpkraft i utländska tillgångar kan alltså avvika från vad som förväntas baserat på inflationsnivå. Är inte det en reell valutarisk?

2 gillningar

Det spelar ingen roll vad detta abstrakta “globala genomsnittliga köpkraft” är för något för resonemangen.

Du kan som sagt använda vilken tillgång eller valuta som helst som handlas på en effektiv marknad.

Det spelar heller ingen roll om gulds verkliga köpkraft varierar (dålig proxy) för inflation, resonemanget är det samma oavsett.

Det framstår som du över huvud taget inte sett avsnittet faktiskt.

Valutor är bara skalor/mått/enhet på värde. Om du mäter aktier i en och samma en enhet så försvinner den direkta påverkan av handelsvalutan. Spelar ingen roll vilken enhet du väljer, bara du konsekvent väljer en.

Så var ligger denna risk? Kan du undvika den genom att hålla aktier noterade i SEK? Blir den större om du håller aktier noterade i USD? Blir den mindre om du sätter pengarna på bankkonto? Förändras den om du drar ner på dina utgifter?

3 gillningar

Växelkursen är i resonemanget den relativa skillnaden mellan valutornas reala värde.

2 gillningar

Här är Frida Bratts kommentar om valuta för globalfond som svensk:

3 gillningar

Var i artikeln eller i avsnittet står det att det rör sig om valutornas reala värde i resonemanget?

Du kan ha en home bias i sparandet, som viss forskning pekar på är optimalt. Spontant känns det smidigare och mer praktiskt än att justera sparkonto för att tima valutaförändringar och ta upp lån. Köper jag en svensk indexfond äger jag 25% finans och får en exponering mot sparkonton som artikeln håller med om är ett sätt att hantera valutarisken? Jag ser globala aktier + home bias som en hedge på både hållen:

1. Om Sverige går åt helvete kommer troligtvis kronan försvagas mer än min konsumtionsköpkraft i Sverige. Då får jag en “boost” från utländska aktier

2. Om Sverige går väldigt starkt kommer troligtvis kronan stärkas och jag får ta del av den starka inhemska aktiemarknaden. Här är väl poängen att den lägre nominella avkastningen i utländska aktier inte kompenseras av en ökad inhemsk köpkraft. Då får jag en boost från svenska aktier.

I scenario 2 säger vi att dollarn försvagas –> Lägre nominell avkastning i SEK –> Men billigare bananer på ICA —> Men kanske inte billigare boende, restaurangbesök, sophämtning.

Är det något i det här resonemanget som jag tänker fel kring?

1 gillning

Hade uppskattat om du bemöter något av det jag faktiskt skriver istället för en metadiskussion kring valuta som skalenhet. Vet inte om du har läst igenom det, men du får gärna förklara var mitt resonemang brister istället för att bara säga “fel”. Tror att ni kan komma igenom till fler människor i det här fallet med en mer pedagogisk approach och jag har gärna “fel” i det här ämnet men behöver bli övertygad.

4 gillningar