Valutarisk i aktier och indexfonder är en myt | Diskussionen

Jag gillade även distinktionen med lokala och globala varor. Växlar man mellan globala reala (aktier, guld etc) och lokala så får man valutarisk/möjlighet. Inom lokala eller inom globala är det ingen valutarisk.

2 gillningar

Jag börjar nästan mer och mer landa i att Avanza Zero eller NN Sverige index kanske faktiskt är det bästa valet för de flesta svenska småsparare.

Inte för att dom är bättre än en global indexfond på pappret, utan för att dom är enklare att förstå.

Känns som typ 99% av småsparare inte förstår hur valutorna påverkar prissättningen på utländska och svenska fonder och riskerar att göra misstag med köp/sälj när dom håller globala varianter.

Dessutom är dom helt gratis, har nästan ingen tracking error regret, slipper källskatt på utdelningar etc. Fullt tillräckligt diversifierade är dom också, även om såklart global är att föredra i teorin.

2 gillningar

Hur kan du påstå att de är fullt tillräckligt diversifierade när indexet är en försumbar del av globala börsen? Småsparare behöver inte förstå mer än att globala index är optimalt.

Dom bolagen har typ 90% av sin försäljning på globala marknader ändå. Dom globala finansiella systemen är oerhört sammankopplade.

Du kan inte jämföra Avanza Zero med en global indexfond i diversifiering.

Har jag inte gjort heller, har bara påstått att Avanza zeros diversifiering är fullt tillräcklig, även om globalt alternativ är att föredra.

Man kommer fånga marknadsfaktorn för aktier med zero och den idiosynkratiska risken är så gott som eliminerad.

Ett extremt exempel är ju t.ex konstverk.

Någon är villig att betala 10 miljoner kr för något jag kanske är villig att betala 10 000 kr för.
Priset sätts mellan de köpare som är villiga att betala mest och de säljare som är villig att acceptera minst.

Jag tror på vad österrikiska skolan säger om värde:

1 gillning

Så får kanske Jan göra nya avsnitt här på RT och rekommendera Zero istället. Tror inte du är seriöst egentligen men kanske lite besviken att inte alla ”småsparare” inte stämmer in i hyllningskören till slutsatserna du m fl drar i denna och andra trådar? Kanske har jag fel :blush:?

nej det säger jag inte.

Du har fel skulle jag säga. Tycker på riktigt att Avanza zero är ett fullgott enfondsalternativ för dom flesta långsiktiga svenska småspararna.

Där ser man. Då tycker vi olika där. Och även forskningen säger emot dig. Brett, billigt, passivt ska det vara.

Vad är det en småsparare förstår bättre med en sverigefond över en globalfond? Och varför spelar det roll?

Det är väl bara läsa denna tråden (och typ 5 andra som ploppat upp senaste tiden) för att förstå att det är mycket svårt för väldigt många att förstå hur handelsvalutan påverkar, eller rättare sagt hur den inte på påverkar globalfonder. Till och med Jan dom jobbat och bloggat om detta hur länge som helst, har en Master i teknisk fysik fick lägga ner mycket tankekraft för att begripa hur allt hängde ihop innan poletten trillade ner.

Nästan varenda sparekonom som florerar i sociala medier har missförstått det också.

Varför det spelar roll att man fullt ut förstår vad man investerar i, är för att det kostar oerhört mycket i förväntad avkastning om man inte kan hålla fast vid vad man investerar i. För att kunna göra det är förståelsen A och O skulle jag säga.

1 gillning

Men jösses, hela slutsatsen med den analysen är att investera i en globalfond. Arbetet har gjorts och sammanfattat. Varför ignorera det viktigaste faktumet som påverkar din riskjusterade avkastning

Min slutsats efter senaste månadernas vslutadiskussioner är att typ 99% av småsparare inte förstår på riktigt hur handelsvaluta påverkar deras investeringar när dom håller utländska tillgångar, och kanske gör bäst i att investera i svenska som är lättare att förstå.

Varför skulle du rekommendera att småsparare ska välja det felaktiga alternativet? Varför skulle omxfonden vara lättare att förstå bara för att valet mellan det och något annat är komplicerat (men uppenbart)? På vilket sätt kommer en småsparare vara better off med en sverigefond? Jag förstår inte.

Fast de förstår iofs inte hur valuta påverkar deras inhemska tillgångar heller :sweat_smile:

1 gillning

Men om vi får ett scenario i framtiden där en globalfond (konverterat till sek) avkastar bättre än omx, kommer inte småspararen vara lika benägen att hoppa över då också? Argumentet är orimligt.

Sant :slight_smile: Men dom slipper åtminstone tracking error regret.

1 gillning

Finns flera studier som visar att investerare tenderar att hålla fast bättre vid tillgångar som är prissatta i den egna valutan, även när utländska alternativ har samma förväntade avkastning. Tex denna:

Dlugosch, Dennis & Horn, Kristian & Wang, Mei (2014) – Behavioural Determinants of Home Bias

“In contrast to the model predictions, the aversion to ambiguous assets is mitigated with familiar and homeland assets.”