Då är frågan då vem man ska tro på. Seb osv eller några på ett forum.
Är det den mycket dolda Jan Bolmeson du tänker på? ![]()
Vi har ett gäng som tillsammans med Jan tagit fram omfattande underlag, beräkningar, exempel och länkar till akademisk artikel. Allt detta underlag visar att valutarisk inte är kopplad till handelvalutan för aktier.
Sen har vi ett gäng som upprepar som papegojor vad som sagts i korta nyhetsinslag på tv eller nyhetsartiklar för den stora massan. Dessa presenterar heller inget speciellt annat stöd för sina påståenden.
Han säger ju minst om detta. ![]()
Vad snackar du om? Han har gjort en massiv artikel och ett hel timmes avsnitt. Vars underlag vi är föera på forumet som hjälpt till med.
Denna tråden är diskussionen till nämnda artikel och avsnitt.
Han har gjort en timmes avsnitt ja. Du har tjatat nästan hela dagar sedan september oktober
Samt en enormt lång artikel med flera olika räkneexempel. Plus en räknare man kan simulera vad som händer när valutorna ändras.
Iofs den enda jag har lyssnat på ifrån detta forumet. Han har beskrivit det pedagogiskt och bra i artikeln.
Men sen finns det såklart andra utanför forumet som också beskrivet detta.
Vissa försöker bilda sin egen uppfattning genom att granska argument och dra logiska slutsatser.
Andra litar blint på vad “experter” från banker säger på TV.
Köper du också bankernas dyra fonder och tänker att det är bra?
Men även du måste väl hålla med om att det beror på vad du vill köpa?
Det är inte sant.
Inte p.g.a. aktiernas handelsvaluta. Detta gås som sagt igenom i detalj med beräkningaemr i artikeln.
Hela valuta grejen har varit grundad i att de som köpte för 10 dollarn aktier och säljer idag får mindre i sek och handla för. Säger inte att de har fel i att man ej förlorat värdet på aktier osv. Men prova säg det i ica kassan att du har 20% för lite att betala. Men om ica investera dom så får de dom extra 20%. Kommer inte funka ![]()
Vilket är fel. Du får lika många SEK. Detta gås igenom mycket noggrant i artikeln. Varför du får lika många SEK.
Du jag kollade lf global noggrant igår eftersom dollarn gick ner 0,80%. Global snittade på runt 0,3+ igår om man kollade varje företag I usa för sig själv i dollarn. Men i sek gick global ner 0,39%. Om ej valuta, varför blev +0,30% -0,39%
Detta förklaras ingående i artikeln. Med verklig data och exempel.
Jag tänker inte bemöta detta igen. Det räcker.
Jag funderar på att vi stänger tråden. Upplever att det går runt och att ingen egentligen blir lyckligare av den. Någon stor invändning?
Dels stänga den och sen skulle jag också rekommendera att radera tråden om man vill upprätthålla trovärdigheten🙂
På vilket sätt tyckte du att detta var en kommentar som bidrar enligt forumprinciperna Forumregler - RikaTillsammans Forumet ?
Jag vill tacka Nightowl m fl som idogt förklarat med mycket pedagogisk manér att jag inte haft dålig utveckling pga en svag dollar utan faktiskt för att USA-börsen, som ju väger mycket tungt i globalt index, helt enkelt har avkastat dåligt reellt det senaste året. Stort tack ![]()
Jag tänkte med tanke på ditt inlägg så tyckte jag det ungefär var lika relevant..
Men jag kan ta bort inlägget och så svarar jag så här då:
Det finns flera perioder då dollarn ;
fallit kraftigt utan att Aktier har följt med upp.
Om aktier automatiskt justerade för valuta så skulle valutarisken inte finnas, men det gör den alltid. Det som sägs är en teori utan historiskt stöd.. därför tycker jag trovärdigheten faller. Därför tycker jag mitt svar på ditt förslag var relevant.
det finns inga historiska data som visar att aktier kompenserar för valutafall….