Valutarisk i aktier och indexfonder är en myt | Diskussionen

Tänker mest som så att eftersom både världen och forumet ser olika på detta. Och detta har pågått sedan i alla fall november. Om inte folk har samma syn på det idag så kommer vi nog aldrig göra det. Hade inte seb osv sagt motsatsen så kanske man kunde gå med att det stämmer nog och man inte förstår det helt enkelt. Nu är det mest vem ska man tro på. Och om banken lurar en osv. Många tror ju på banker även utanför fonder osv

Det är inte sant!

Det finns exempel i denna tråden.

Det finns fler exempel bara i forumet om du söker.

Ett är här:

OM aktier alltid justerade till “realt värde” via valuta så skulle japans börs exploderat uppåt. det gjorde den inte. på 20år.
UK efter Brexit? inhemska bolag pressade
USA 2000-2002, usd försvagades, sp500 kraftigt ned. apple ned typ 70% (it-kraschen)
usa 2007-2009 finanskrisen. USD förvagades kraftigt i början, börsen kollapsade
ingen automatisk “uppgång” pga svag dollar

Vill samtidigt tacka Nightowl för all energi som är nedlagt.

Varför skulle den göra det? Det finns ingen logik i det påståendet som är uppenbar och du har inte presenterat varför.

Det här går inte att bemöta. Det är rörigt och det är heller inte tydligt vad som är vad?

Det finns ingen motsägelse i att både aktierna i en valuta går ner samtidigt som valutan går ner. Aktierna gick helt enkelt ner i realt värde mer än valutan.

Aktier kan gå ner realt helt oberoende av valutan.

1 gillning

Jo men hur kan man bevisa motsatsen med en linjal där man drar ner dollar från 10 till 9 samtidigt som man ser värdet på apple öka från 100 till 110? Jag minns ej om det var exakt så men något i den stilen var det i artikeln. Vad finns det för stöd? förutom att man påstår att det uppstår arbiträrt läge. Det är spekulationer. Det finns hur många exempel somhelst som motbevisar att värdet på bolaget i noteringsvalutan ökar med kursrörelsen. De värderas och noteras i dollar. oberoende av kursen mot SEK. Anser många med mig.

Fast förra året gick väl USD ner typ 20% och US-börsen upp typ 20% för att kompensera? Det går att se tendenserna lite varstans, trots realvärdesförändringar på de handlade värdepapperna.

Man kan se att det är liknande rörelser som på dubbelnoterade papper, att det finns en synk i mönstren, så båda påverkas liknande.

4 gillningar

Detta görs i artikeln. Du är välkommen att komma med välgrundad och specifik kritik, men det räcker med dina ogrundade påståenden nu.

Du besvarar inte heller de motfrågor du får och inga bevis lägger du heller fram för din ståndpunkt. Du har lagt fram exempel som saknar information som du sen inte kompletterar med vid direkta frågoe om det.

Det är bara en hamlgubbe att amerikanska aktier påverkas av SEKs värde. Det säger vi inte och artikeln påstår det inte heller.

Du bara tjafsar. Vad får dig att vara så säker utan stöd för din ståndpunkt?

2 gillningar

Jag håller med, han har varit mycket intensiv och förklarat. Det är alltid skönt när man förstår nedgångarna. Hittar man en förklaring som fungerar för en så känns det alltid skönt.
Tyvärr finns inget större hopp för utvecklingen framåt om kronan stärks ytterligare mot dollarn. Innehavet i USA tenderar då att fortsätta pysa som en ballong med hål i tyvärr.
Med facit i hand (om man ser historiskt både på kronförsvagningar och kronförsärkningar de senaste 30 åren.)
Det är påfallande stabilt samband.

Bra att ha en tråd att hänvisa till, dock. De som inte vill se gnabbet kan tysta tråden då. Om diskussionerna inte kan ta vägen någonstans kommer de nog sprida sig till ännu fler trådar, och det är svårare att slippa läsa då.

6 gillningar

USA har haft väldigt stökigt ett tag, med förändrade förutsättningar och dag-till-dag-besked vad som gäller. Det är inte bra förutsättningar för företagande. Det verkar mer ha slått på valutan än börsen dock; aktierna verkar realt stått still och stampat mest, samtidigt som USD fallit ner i toaletten.

Nolltillväxt är inte konstigt med det kaos de har med sina regleringar det senaste. Eller jo, konstigt att inte företagen backat mer.

1 gillning

Kolla på Rapport 19.30 avsnittet idag på svt. Det var lite om att dollarn gått under 9kr och pratade lite om valutarisk :slight_smile:

Ärligt talat borde det avslutas. Oavsett vad eller vem som har rätt. Över tid har det ingen betydelse. När trump är borta och världen börjar bli någorlunda normal. Kommer ingen och bry sig om detta. Att vi gör det nu är för världsläget har inte varit så rubbat sedan andra världskriget. Valuta har alltid ändrat sig och ingen har brytt sig, Oavsett vilken Valuta de handlar med

Alltid hjälper det någon.

För mig har det förtydligat varför man säger att man ska ha pengar på bankkonto som man behöver inom något/några år. Det negerar den valutarisk som man har i sina räkningar och planerade inköp.

Om man inte förstår att reala är det relevanta, så kan man tro att köpa svenska aktier hade varit ok; men det ger ju samma effekt på valutarisken som utländska aktier—att man inte negerar den lägre, och därmed uppstår delta i valutarisken.

4 gillningar

Jag brukar hålla med om det. Sedan ser man

Lf global 1år -4%

Avanza zero 1år. +17

Vilket heller inte hjälper denna diskussionen

Vilket inte har med valutan att göra.

2 gillningar

Nu när du tittar på båda i SEK så, så ser du den reala diffen i avkastningen mellan de två, och kan då veta att LF global gått sämre realt.

Det är fördelen med att använda samma måttstock när man tittar på olika saker, man kan jämföra dem med varandra.

Men nu jämför du ju äpplen och päron, hur motbevisar detta något?

För att överlag om man kollar på dollar för sig i usa aktier och sek för svenska osv. Borde global gått minst 10% på 1 år

Kan du visa en beräkning på att global skulle gått ca 10%? Skulle det då vara 10% i vilken valuta?

Diskussion i denna tråd är bra (alla andra trådar om detta borde stängas och eventuellt mergas in i denna), men bara en diskussionstråd där samma frågor som redan har besvarats är inte det bästa. Därför var artikeln väldigt bra och nödvändig. Den gör att vi i diskussionen kan peka på relevant avsnitt i artikeln och säga, “kan du hitta några fel i denna analys och dessa beräkningar?”.

Detta har ingen någonsin i tråden kunnat göra utan det stannar vid att “men Frida Bratt sa ju att…”, typ.

Jag tycker man bör kunna argumentera i sak och inte hänvisa till auktoriteter som säger saker de aldrig ens tänkt igenom själva trots att de borde ha gjort det. Jag har arbetat tillsammans med en del av dem och kan intyga att de ofta inte har speciellt mycket koll och det är sällan på dessa meriter de blivit tillsatta. Ett undantag är Günther Mårder som har mycket gedigen kompetens och som har tänkt själv.

Jag ser bevis för detta varje dag i börskurserna.

Enklast är att välja en väl omsatt ETF noterad i EUR men som investerar mot S&P 500. Då ser du direkt att den bara går som S&P 500 när EUR/USD är oförändrad men när det valutaparet rör på sig så påverkas kursen för ETF’en direkt.

Enklast att se detta är när vi har stora rörelser i EUR/USD.

Faktum är att det måste vara på detta sätt, annars skulle det uppstå gratis pengar som man bara kan hämta.

Jag kan förresten enkelt visa detta genom att ta in SPXTR (S&P 500 inkl utdelningar) med I500.
Eftersom I500 är en ETF noterad i EUR som valutajusterar jag genom att multiplicera med USD/EUR i Tradingview.

Alltså:

SPXTR = röd linje
I500*USDSEK = blå streckad linje
I500 i EUR = grön linje

Här ser man tydligt att I500*USDSEK går exakt som SPXTR men I500 utan valutajustering avviker kraftigt.

Detta visar att kursen för I500 justeras omedelbart när valutaparet EUR/USD ändras.

3 gillningar