”Jag förstår inte argumentationen, men de snubbarna där borta ser trovärdiga ut, så jag tror på dem” ![]()
Heuristik är användbart för en i ens eget liv, men det duger inte som argument i en diskussion.
”Jag förstår inte argumentationen, men de snubbarna där borta ser trovärdiga ut, så jag tror på dem” ![]()
Heuristik är användbart för en i ens eget liv, men det duger inte som argument i en diskussion.
Det är inte detta valutarisken avser när någon påstår att man ska köpa svensk indexfond istället för global/USA fond för att bli av med valutarisken.
Just detta är den viktiga poängen. Du kan inte skydda dig mot den påstådda valutarisken i en globalfond genom att köpa en svensk indexfond. För du får samma avkastning mätt i SEK oavsett om du köper en USA/globalfond eller en Svensk indexfond.
Det är t.o.m. rubriken på denna tråd, att det är en myt att globalfonder/aktier har en valutarisk. Det är enbart din konsumtionsvaluta som ger denna valutarisk. En valutarisk du har kvar om du köper en svensk indexfond! Återigen hela poängen.
Du kan utöver guld och Apple lägga till svensk indexfond. Även då får du 800kr.
Exakt och du kan inte bli av med denna genom att köpa svenska aktier/svensk indexfond. För då äger du aktier och inte valutan.
Nej det sämmer inte. Inget som säger att den svenska indexfonden skulle falla med 20% bara för att SEK stärktes med 20%.
Jo det är både logiskt och empiriskt visat här.
Detta har vi redovisat empiriska exempel på i form av Turkiet och senast venezuelas börs.
Vi har även redovisat logiken, genom att exemplifiera med bolag listade i två valutor och guld.
Utöver det har @janbolmeson redovisat citat från vetenskapliga artiklar som säger just detta.
Så det är helt enkelt inte sant att det inte finns något som säger det.
Väldigt enkelt, om en Volvo aktie igår kostade 1000 SEK = 100 USD. Volvo säljer mestadels globalt. Imorgon rasar SEK 20%. Imorgon kommer Amerikanska institutioner fortfarande se samma företag och handla för 100 USD. Vilket nu är 1250 SEK. Vilket är morgondagens kurs på Volvo. Tom snarare att de Amerikanska institutionerna vill betala lite mer, då Volvos löner över en natt sjönk 20% (mätt i USD/guld/realt) medan intäkterna inte sjönk lika mycket mätt i USD/guld/realt (mycket utländsk försäljning).
Tack för en otroligt intelligent och trevlig kommentar till ett försök att förklara hur jag tänker. Och ja, jag litar absolut med på en enig majoritet av offentliga experter än ett par random anonyma tyckare på ett forum. Inte jättesvårt att förstå.
Tack för länkning, jag hade missat den posten. Men då är jag överens med tanken och att nominellt är där en skillnad. Medans realt så rättas det vid nån tidpunkt till. Jag behöver fortfarande suga på frågan lite till för att se om jag kommer hålla med om att det påverkar mig realt i för mig relevant tidspann. Jag har dock svårt att se hur det påverkar mig ögonblickligen, fast det kanske ni inte heller hävdar.
Det är sånna här kommentarer som gör att jag har svårt att tro att dessa teorier har bäring i verkligheten. Eftersom löner vanligtvis inte betalas ut dagligen utan en gång i månaden. Under den tiden kan det mycket väl svänga åt andra hållet (för i verkligheten svänger ju inte valutan med 20% över en natt utan du använde den siffran för att illustrera bara), så jag finner det inte rimligt att detta är en faktor som prisas in.
Kursen på aktien i SEK svänger då tillbaka precis likadant med samma mekanik. Vi har visat detta med verklig data i form av Turkiet och dubbelnoterade aktier. Dubbelnoterade aktier följer denna mekanik mer eller mindre perfekt.
Precis därför du inte ser 20-25% dagliga kursändringar i SEK p.g.a. valutan. Det var bara för att fortsätta på mitt exempel för att illustrera mekaniken.
Har du några faktiska argument eller?
Om vi antar att det inte prisas in:
Då kan du enkelt programmera en dator som köper och säljer olika aktieindex med enda inparameter i form av valutakursen SEK/USD och tjäna pengar riskfritt. Just för att det finns denna typ av robottrading som jobbar på millisekundnivå så prisas detta in.
Om du skulle göra en fundamental analys av ett företag inför ett aktieköp (eller aktieförsäljning), skulle du använda dagens valutakurs som grund för den analysen, eller skulle du inkludera valutaspekulation över eventuella framtida valutarörelser i analysen?
Bra fråga!
Om jag tittar på hur jag själv agerar och agerat senaste två åren har jag inte köpt amerikanska aktier av flera anledningar, men just svårigheten att veta hur växelkursen ska påverka utvecklingen har definitivt varit en faktor till att jag avstått.
Ungefär hälften av mina innehav har inte stor exponering mot andra valutor än SEK. Det har varit en faktor jag vägt in när jag köpt dem, utöver de bolags- och aktiespecifika anledningarna till att jag köpt dem. Andra hälften av min portfölj består av bolag med global verksamhet och marknad. De är exponerade mot många valutor och använder ofta formuleringar som ”valutajusterat resultat” i rapporttexterna. Där litar jag på att bolagen själva är duktiga nog eller diversifierade nog på att hantera valutaeffekter. Jag vill gärna ha exponering mot bolag med globala marknader, men tycker det är svårt att få ett bra nyhetsgrepp och tillgång till bolagsbevakning på ett bra sätt i utlandanoterade bolag.
Så svaret blir nog nej, jag tittar inte på växelkurser när jag bara köper bolag som handlas i SEK
Skönt att vi nu verkar vara överens om att det kan finnas en skillnad i valutarisk mellan svenska och utländska bolag. Verkar ju trots allt rimligare än uträkningen Jan presenterade med två parallella växelkurser för SEK/guld för att få det att gå ihop.
Tack alla för en intressant tråd och @janbolmeson gedigna arbete. Den enda synpunkten jag har nu gäller denna slutsats i artikeln:
“Lyssna inte på folk som argumenterar att svenska aktier är ett ”skydd” – Det fungerar inte, svenska aktier faller också när kronan stärks. Man bör inte ha sitt bassparande i svenska indexfonder.”
Empiriskt finns ju dock sambandet som @Zino refererar till, att svenska börsen tenderar att gå bättre än USA när kronan stärks mot dollarn, åtminstone på kort sikt, och när vi jämför i samma valuta. Det beror inte direkt på valutan, men kan ha andra orsaker där stärkt krona mer är ett resultat av att svenska marknaden går bra. “Skyddet” är alltså inte mot valutarisk, utan snarare möjligheten att hänga med en stark hemmamarknad. Därför kan man inte avfärda nyttan med home bias, vilket artikeln inte heller gör, men vilket man kan tolka det som. Jag skulle vilja ha med en brasklapp om att det kan finnas andra skäl till att ha en del av sitt bassparande i svenska indexfonder.
Med andra ord är det riskfritt att köpa valutan bitcoin.
Den beräkningen jan gjorde är korrekt.
Nu fukciterar du. Det var inte innebörden ab det jag skrev.
Kan du då förklara för mig hur växelkursen för SEK/guld (efter att USD fallit från 10 till 9 SEK) kan vara både 11000/22 = 500 SEK/g och 9900/22 = 450 SEK/g samtidigt?
Innebörden var motsägelsefull eftersom du både skrev att amerikanska institutioner skulle se samma företag och handla det för 100 USD samtdigt som du skrev att amerikanska institutioner snarare skulle vilja betala lite mer (än 100 USD) eftersom löner sjönk mer än intäkterna.
Haha, skönt, första gången jag blir kallad random anonym tyckare. ![]()
![]()
Jag kommer göra ett avsnitt på detta, skicka ut idén med mitt namn och utmanar andra att komma med riktiga motargument. Har jag fel är jag den förste att erkänna. Har ju redan haft fel en gång när jag argumenterat som alla majoritet av offentliga experter. ![]()
Har bollat det med ett antal anonyma experter, skickat in det till Dimensionals forsknings och kvantavdelning via en i communityn så vi lär få ett facit. Får jag äta upp min hatt bjuder jag mer än gärna på det. Men jag tror faktiskt inte det.
Har läst texten. Om jag inte har otur när jag tänker innebär ju detta att alla rubriker om att usa börsen står på ATH som varit sista tiden blir missvisande då det enbart är sant i nominella termer.
Efter nedgången i våras försvagades ju dollarn och amerikanska börsen gick snabbt upp för att korrigera detta, i reella termer.
Det som då enligt Jans teori kvarstår är inflation i motsvarade grad för amerikanarna när deras “banan” pris också ska upp i motsvarade mängd för att bevara sitt pris i reella termer, detta tar tid och borde således pågå just nu och i närtid.
Om inlägget är begripligt får någon gärna kommentera eller komma med rättelser. Så jag vet om jag missförstått.![]()
men jag skrev faktiskt i mitt första inlägg kring detta att det är massa anonyma konton (förutom Jan)! Sorry avsåg inte dig naturligtvis ![]()