Valutarisk i aktier och indexfonder är en myt

Kanon, vi hittar gemensam mark här.. Sen kallar du den för konsumtionsrisk och inte valutarisk. För oss som argumenterat emot dig är det underförstått att konsumtionen väldigt ofta sker i svenska kronor, i Sverige och ofta här och nu innan andra effekter jämnar ut den reala effekten.

Underbart att du Jan startade denna tråd. Den är underhållande till tusan.

5 gillningar

Jag håller meg @Nightowl @Fonzie - om du ställer upp det som jag i mitt inlägg ovan så kommer du se att det blir olika.

Kolla gärna mitt exempel här:

Jag tror att det urskiljer EXAKT

• Vad du och många upplever som valutarisk
  • OCH vad jag och Nightowl menar som konsumtionsrisk

Det är faktiskt inte samma sak och de hänger inte ihop så som många tror. Ta mitt exempel ovan steg för steg.

Om du tycker jag / Nightowl har fel, återkomer.

Haha, vill inte räkna efter hur många timmar jag lagt på detta. Tröstar mig med att det blir ett avsnitt i nästa vecka. :joy:

4 gillningar

Skärpning i tråden! Inga personangrepp, debattera argumenten, inte personen.

gäller fortfarande

1 gillning

Fortfarande kan du inte bli av med denna risk genom att byta dina USD handlade aktier mot SEK handlade dito!

Riskem ligger aldrig i USD. Den ligger i din konsumtion i SEK. Det finns ingen skillnad i valutarisk när du köper bolag på svenska börsen eller Amerikansk börs.

Kanske dax för en poll

1.Jag tror fortfarande att jag slipper valutarisk när jag handlar en svensk aktie i SEK

X.Jag tar en konsumtionsrisk i tillgångar denominerade i SEK

2.Jag äter :popcorn:

3 gillningar

Jag fattar inte meningen med konsumtionsrisk. Den risken kan man ju bara bli av med genom att undvika den kommande konsumtionen. Risken ligger inte i tillgången utan att man är tvungen att spendera pengarna framöver.

Sista inlägget (?:exploding_head:), det är klart att det påverkar mig mindre i det korta perspektivet om jag innehar SEK och konsumerar i SEK!

Har du läst mitt exempel?

Om ja och du vidhåller ovan - var har jag gjort fel?

För jag håller 100% med Nightowl i frågan utifrån slutsatsen i mitt resonemang.

Jag visar ju det här:

Exakt samma effekt. Jag får fortfarande 1 kg mindre bananer OAVSETT om jag investerar i svenskt bolag i SEK eller amerikanskt bolag i USD. Det spelar ingen roll.

Helgarderar 1X2 :grimacing:

1 gillning

Haha, inte jag heller, därför jag inte gjorde pollen. :joy:

3 gillningar

Det löser man genom att gå från ”die at zero” och istället ”jump off a bridge” :sweat_smile:

3 gillningar

I andra ord: när priset på bananer står still och valutan stärks så ökar det reala priset på bananer.

Omvänt exempel: Om man har bolån och vi har inflation så sjunker den reala skuldbördan.

Eller om din lön står still och vi har inflation så minskar din köpkraft.

4 gillningar

Jag har läst det och håller med till 100 %. Bananexemplet. Över natten så påverkar det och jag får bara 9 kg bananer. På längre sikt tar effekterna ut varandra pga global handel, import export etc.

1 gillning

Bra, håller du också med om att vi får mindre bananer oavsett om vi hade ägt en Apple-aktie i USD eller en Scania-aktie i SEK? Allt annat är lika förutom valutakursen.

Om ja, då drar vi ju samma slutsatser, även om vi kanske använt olika definition på valutarisk.

1 gillning

Lite för sent för min hjärna nu meeen …

Om jag som svensk investerare innehar en Scaniaaktie i SEK påverkas jag inte kortsiktigt alls. Har jag som svensk investerare en Appleaktie i USD påverkads jag kortsiktigt (bananerna) men inte långsiktigt.

Fattar att det är sent. Men det är ovan som är fel. Du påverkas exakt likadant. Se mitt exempel igen. :slight_smile:

I BÅDA fallen kommer jag kunna köpa 10 kg bananer på söndagen men bara 9 kg på måndagen. Det spelar ingen roll vilken aktie jag ägt. Det är det som är hela poängen.

Jag illustrerar det här:

1 gillning

Jag stannar vid att jag håller med om färre bananer, för nu :blush:

1 gillning

:heart: Nya tag imorgon!

Uppskattar konversationen för de filar ju fram en bättre artikel. Ska också lägga ner för ikväll.

2 gillningar