Valutasäkring - så fungerar det

Jag tänker att diversifiering av räntor är ganska annorlunda än för aktier. Och att det även inom räntor kan variera väldigt mycket beroende på om vi pratar AAA, AA, A, BBB eller junk. För aktier minskar man ju en typ av risk genom att ha ett större antal olika aktier, dvs risker för enskilda företag. Detsamma gäller företagskrediter, och är väl extra viktigt för “High Yield”. Men när vi talar AAA statsobligationer, där är risken för enskilda emittenter mycket mindre, och vi har ingen credit spread, och likviditetsrisken är klart mindre. Det finns alltså i det avseendet ingen större skillnad på t.ex. tyska, svenska eller amerikanska statspapper. Att marknaden tenderar att se amerikanska räntor som en säker hamn kan vara en faktor, men det är mer ett sentiment snarare än att det reflekterar faktisk risk. Likviditeten är högre, men likviditeten på andra AAA statspapper är ändå tillräckligt hög även den.

Så om högre yield i andra valutor kompenseras av kostnaden för valutasäkring (och då vice versa gynnar oss när yielden globalt är lägre) och avkastning på lång sikt är densamma, och risken väsentligen är densamma, så ser jag inte mycket poäng med globala statsobligationer kontra svenska. Diversifieringen i det här fallet känns mest teoretisk, och att den inte tillför särskilt mycket. Skulle ens “home market” avvika kraftigt vad gäller räntenivåer från resten av världen, då skulle jag se värdet av det ur en volatilitets/diversifieringssynvinkel. Annars egentligen inte. Har själv sparat i AMF Räntefond Mix under åren, men numera är den delen av portföljen Storebrand Obligation. Gör egentligen ingen större skillnad, det är mest för den längre durationen i Storebrandfonden vilket kompletterar AMF Räntefond Lång (Andra halvan av min räntedel) bättre.

Men skulle jag någon gång vilja investera mer i Företagsobligationer (AMF Lång har ju en del, men totalt en väldigt liten del av sparandet) skulle jag absolut titta globalt, eller åtminstone mer än bara Sverige. Där skulle poängen för mig mer vara att vilja se fler olika emittenter bland innehaven och sprida den risken, samt att den svenska företagsobligationsmarknaden har dålig likviditet när det stormar. Och att den tenderar ha stor andel fastighetsbolag.

2 gillningar