Valutaväxlingsavgift för indexfonder: En fråga som sällan diskuteras i skuggan av förvaltningsavgifter

Det är såklart (befogat) mycket snack om förvaltningsavgifter, och jag är en stor förespråkare av billiga indexfonder.

Men, är det någon som egentligen vet hur mycket vi indirekt betalar i valutaväxlingsavgift i t.ex svenska bolags globalfonder?

Det är sällan det tydligt framgår i fondens informationsdokument. Jag tänker spontant att det kan slå ut en del av diversifieringsargumentet, beroende på storlek.

Någon som har insight och kan ge en snittsiffra?

Jag jobbar på att få in en gäst för att prata om det här. Det är inte bara växlingsavgifter utan även skatteeffekter som inte är helt oväsentliga. I tiondelar mot oss slutkunder är det inte supermycket men i procentuell andel av avgiften är det inte oväsentligt.

Oavsett hur mycket det är så ingår väl den kostnaden i den redovisade “produktens avgift”?

En sådan gäst hade varit oerhört intressant att höra från. Källskattefrågan (som jag tror du syftar på) är ju också en sån där del som vi har väldigt lite koll över, men där det väl ryktas om att fondbolagen får tillbaks alldeles för lite.