Eftersom fondavgifter gröper ur värdet på ens investeringar över tid undrar jag vad för andra produkter eller aktier man kan köpa som så gott det går efterliknar:
Sverige indexfond
Världen indexfond
TIME/teknik indexfond
Och ja, jag är medveten om att produkter/aktier oftast innebär transaktionskostnader i samband med att köp- och säljordrar läggs men dessa är ju försumbara jämfört avgifterna över tid man betalar för exempelvis en idexfond som tar 0,2% i årlig avgift på det satsade kapitalet.
Jag tror att detta är en dålig idé om syftet är att bli rikare genom att spara pengar på avgifterna. Men vill man göra det så är det lättaste nog att titta vilka aktier som väger tyngst i respektive index och köpa dem.
Jag förstår din tanke men risken för beteendefel som ökar kostnaderna jämfört med en årlig avgift på 0,2-0,3% är enorm och dessutom ökar du risken med färre innehav. Courtaget blir lätt mer pengar än man tänkt sig med ombalansering etc
De avgifterna är långt ifrån försumbara om du ska hålla något som efterliknar marknadsvikt. En stor mängd aktier du behöver hålla. Om du inte har absurt mycket pengar så kommer du även behöva och köpa/sälja rätt mycket eftersom du inte kan hålla fraktioner av aktier.
Dessutom så behöver du köpa en del löpande för att återinvestera utdelning (ca 50% av avkastningen). Samt köpa/sälja de aktier som tillkommer/försvinner från index.
Det slutar helt enkelt med rätt rejält med pengar i växlingsavgifter och courtage.
För amerikanska investerare kan “dirext indexing” vara en grej som i vissa fall funkar. Men som Svensk så har vi inte tillgång till motsvarande kostnader.
879 stycken olika innehav blir det konkret om man ska täcka 80% av VWCE (med reservation för att jag använder gamla innehavsdata), med 0,02% av portföljen i de minsta, så €200 om man har €1M, till exempel. Vad detta innebär i avgifter lämnas som en övning åt läsaren.
Om aktier är enda alternativet till en global indexfond så ja då blir det många aktier att köpa det stämmer.
Det framgår inte av mitt inlägg (jag vet) men jag placerar inte i globalfonder utan håller mig till smalare fonder så jag får helt enkelt göra så att jag får titta i den fond jag har mest placerat i (2/3 av mitt totala kapital) och se hur många aktier fonden placerar i och därefter se om jag vill äga alla dessa eller ej.
Som någon annan sa, att räkna på saken överlämnar jag åt läsaren så nu får jag göra just det, sätta mig ner och räkna.
Tack för era svar. Om någon skulle komma på någon mer gratisprodukt eller kostnadseffektiv lösning försätt gärna och lämna era förslag i kommentarsfältet.
Mer väsentligt är väl att välja fonder med bra avkastning. Varför fokusera på detaljerna som avgift om fonden presterar mkt bättre än index?
Då kommer vän av ordning säga att historisk avkastning inte säger ngt om framtida utveckling. Rätt. Men 15-20 års record ger ju en viss vägledning.
Där håller jag helt med dig. I dagsläget placerar jag varken i Sverigeindexfond eller Världsindexfond.
Jag kan väl säga så att jag RK-anpassade min tråd eftersom det pratas så mycket om breda indexfonder här. Lite klent av mig kan jag tycka såhär i efterhand med gjort är gjort.