Vända spara till att konsumera

Jag tror ju för min del att första året i FIRE kommer bli rätt strikt. . jag ger mig en lön o den SKALL jag hålla. .
Sen ÄR ju första åren i FIRE lite känsliga. . är ju inte SÅ kul om man får en djup börsdipp första åren, framförallt mentalt jobbigt. .
Sen hoppas man ju på att den satta årsbudgeten och “siffran kvar vid varje årsslut” är bättre än budget o då blir det väl mer o mer guldkant när åren går…
Hade väl HELST slösat mer första åren i FIRE än senare…men så realiteten är- - lättare att se ett år framåt än 15år framåt…

Jag jobbas att det “automatiska” uttagen från sparandet kommer kännas lika automatiskt som sparandet gjort. .sen att högen minskar istället för att öka, ja det får man ta

2 gillningar

Som vanligt handlar det väl om tid att ställa om. Vänja sig vid tanken. Gör det automatiserat om du behöver uttag varje månad. Om inte så sätt av en summa på ett konto som du ska använda till något kul under tex året.

Som andra skrivit, du kan ju absolut fortsätta med strategier men då mer för hur man investerar under uttag. Där finns en oändlighet att utvärdera :sweat_smile:

1 gillning

Kan du inte då behålla detta intresset fast i mindre skala? Dvs att du forsätter som du gör idag fast endast med 10% av kapitalet. Det andra börjar du konsumera på?

2 gillningar