Vandrande soppåse med 31% årlig snittavk

Konstigt formulerat av TS, men då var tryckfelsnisse framme. Som jag skrev.

Precis. Vilket är mycket för att vara en så kallad feg fond.

Man kunde bara investera i denna också

Se där. Jag är tydligen experter med 30+% i 4 år :joy:

Hade det varit 10 år. Då kan vi snacka expert. Speciellt om det är med flera fonder

1 gillning

TS nämnde aldrig i vilken valuta avkastningen räknades i. Använder man turkiska lira som måttstock så har det mesta stigit himla många procent de senaste fyra åren. :grin:

3 gillningar

Frågade du varför du inte erbjöds en tjänst?

Kan vara vettigt att fråga om vad som krävs, om det är ett jobb du vill sikta på.

Det utfallet går ju ofta få med hög risk över en så kort tidsperiod. Dom kanske inte ville ha hög risk.
Finns ju dom som kör få och små bolag. Sticker 3 av 10 iväg uppåt ser det jättebra ut men fallerar 9 av 10 kan du va back 70%.
4 år är för kort tid. Kan du övertyga instituten om att du har något bättre än resten blir du nog anställd av nåt av dem. Annars inte och de har nog sett det mesta.
Vore ganska enkelt att få jobb enligt nedan annars: Vi tar ett väldigt volatilt underliggande värdepapper. Startar 2 portföljer. Den ena blankar du 100% och den andra kör du vanligt köp 100%. Krydda gärna med hävstång x2. Sen är det bara att visa upp den portfölj för arbetsgivaren som gick bra :wink: det säger inte att du är en bra förvaltare av någons pension :wink::wink:

2 gillningar

Det som jag tror har varit lite speciellt de senaste åren är att man har kunnat få otroligt hög avkastning genom ganska enkla strategier i väldigt (väldigt) stora bolag. Stora bolag har gått upp och ner som små bolag gjorde förr. Det kommer förmodligen inte fortsätta på det viset. (Jag vet alltså ingenting, men lätta pengar fortsätter ju nästan aldrig att vara lätta pengar. under väldigt lång tid.)

Det här var roligt.

Inte så långt från verkligheten när folk kommer in till banken och ska välja fonder. Man visar upp och säljer in dom 5 som gått bäst. Dom 5 som gått sämst stänger man ner och öppnar 5 nya. Så har man 10 att välja på nästa gång igen. Säkert ett gäng mellanmjölk som följer index också så det ser reko ut.
Säger inte att det är så extremt som i mitt första exempel men i en rimligare grad så blir det åt det hållet. Men skillnaden i avkastning kanske är 7% istället för 100%. Ser tex lockande ut när en fond ligger 7% över index varje år senaste 5 åren men oklart att det blir så kommande 5 år =)

3 gillningar

Vad är din strategi?

4 gillningar