Robothandel med Autostock Autotrader

Någon som kör Autotrader? Jag har kört det några år (>4) med indexderivat och stora aktier, och kan inte se några fantastiska resultat. Det kan säkerligen delvis förklaras med att kopplad portfölj varit mixad med ej kopplade innehav, samt att jag inte varit så bra på att underhålla kopplingarna så vissa har varit utlöpta under längre perioder. Jag har kört ca 4 strategier samtidigt.

Tittar man på deras hemsida ser de enskilda strategierna ju ut att utklassa index rejält över tid. Vad har ni för erfarenheter, funkar det för er?

Har du slagit index under samma period? Annars avsluta och satsa rakt på indexfonder.

1 gillning

Ja, men det kan nog lite också bero på mina vanliga innehav. Skillnaden är också långt ifrån “linjär” över tid. Och det är inte så lätt att dra den slutsatsen heller iom att kopplingarna varit lite si och så. Poängen med min fråga är att jag inte har ett cleant like-for-like-scenario, och därför söker input från andra som kört programmet. Har du nån erfarenhet?

Autotrading-programmen funkar inte och din avkastning är slumpmässig. Privatpersoner skulle aldrig kunna köpa något som fungerade, då de istället skulle säljas för miljarder till t.ex hedgefonder. Inte ens superduktiga aktiva managers slår index över lång tid. Varför skulle ett ihopslängt tradingprogram göra det, som de inte kan sälja till någon professionell?

Jag köper ditt resonemang förutom kanske biten om att “inte ens aktiva managers” slår index. En dator är bättre än en människa på mycket idag :slight_smile:

Om man tittar på tradingreglerna, vilka är helt transparenta, och applicerar dem på historisk data, så kan man se att man skulle ha slagit index om man applicerat reglerna. Vad är det i det som inte fungerar?

För att det är just historisk data? Ingen vet hur marknaden kommer se ut framåt, jag kan också berätta vad du skulle gjort för investeringar för att slå index de senaste 15 åren, det betyder inte att jag utan risk kan ge dig investeringar för att slå index de kommande 15, 20 eller 30 åren.

För övrigt tycker jag tjänsten verkar onödigt komplicerad och det mesta rent värdelöst.

Jag kan inte tänka mig att det finns en enda aktiv manager idag som inte lägger stora pengar på datorstöd i sitt arbete. Trotts det lyckas de oftast inte slå index.

Om detta skulle vara så bra som det sägs, hur kommer det sig att de försöker locka till sig kunder i form av vanliga småsparare? Fungerar det så fungerar det lika bra med mycket pengar. Detta är ju en miljardide om det skulle fungera och således tror jag aldrig en privatsparare skulle ha möjlighet eller ens råd att få tillgång till detta.

2 gillningar

Man kan med all slags historisk data utveckla en strategi som slår index. Om jag köper eller säljer beroende på när min hund gäspar respektive skäller, och det råkar passa datan, betyder det inte att det kommer vara sant i framtiden. Trading strtegierna använder sig av “overfitting” (tack @emilv) och är väldigt vanligt i dålig forskning. Dessa slags trading-strategier de är gjorda för att passa den historiska datan, men har inga underlag alls om varför det skulle fungera i framtiden.

Ett annat mer känt exempel är exempelvis alla studier om t.ex. hälsoeffekterna av Choklad eller vin. Man torterar datan tills den spottar ut ett signifikant samband, och såklart hoppar media på tåget för att få clicks

“If you torture the data long enough, it will confess to anything” - Ronald Coase

1 gillning

Nu menar du väl overfitting?

1 gillning

Just det så hette det, tack! Jag ändrar. Det var ett tag sen statistikkursen :sweat_smile:

1 gillning

Eller curvefitting :+1:t2:

Data mining och curve fitting är i sig valida analysverktyg. Termen overfitting handlar om när analysen går för långt. Det är en sak att ta fram en modell som beskriver det data man har. Men en modell ska också kunna dra slutsatser om nya/framtida datapunkter. En modell som inte klarar det är sannolikt “overfitted”.

Enkelt exempel: Jag ser tre gula hus. Jag tar fram en modell som säger att alla hus är gula. Modellen klarar att beskriva alla tre husen. Men om jag presenterar ett helt nytt hus, kommer den ha rätt då också? Många i Dalarna skulle nog säga att modellen har dragit för långtgående slutsatser om husfärger.

3 gillningar

Så vad har de haft för argument för att övertyga dig om att deras strategi kommer att fungera även på framtida data, förutom att det råkar passa på historisk data?

Det finns en del som talar för att strategierna inte är curvefittade. Dels är de underliggande reglerna enkla, och dels ger de oftast positiva resultat oavsett vilken tidsperiod man tittar på (såklart givet en viss minsta längd) och vilken underliggande tillgång man applicerar (förutsatt att det är samma kategori typ index, stort börsbolag etc).

Jag var egentligen inte ute efter en diskussion om huruvida Autotrader är en scam eller inte, utan söker någon som har faktisk erfarenhet från verktyget i fråga. Jag kan se på min egna historik att 68% av 178 stängda trades över 3 år är vinster, och att en vinsttrade i snitt 48% större än en förlusttrade.

Du blandar ihop olika saker. Curvefitting och overfitting är olika begrepp och olika saker.

Bara för att reglerna är enkla betyder det inte att de är immuna mot overfitting. Problemet ligger i att man har provat ett stort set med olika enkla regler och valt de som fungerat på datan. Så i det teoretiska abstrakta setet av potentiella enkla regler så har man fått ut de som stämde bäst mot historiken. Trots att de man fått ut inte nödvändigtvis representerar en existerande modell som överträffar index i framtiden. De är bara rent slumpmässigt modeller som passar historiken.

Robothandel som privatsparande individ är ingen bra idé, finns gott om professionellt kapital med enorma resurser som redan sysslar med robothandel. De aktörerna handlar bort i princip det tillgängliga alphat.

2 gillningar

Det kan väl också vara så att handel som privatperson görs i mindre volymer och ger andra möjligheter än vad hedgefonder har. Att surfa på trend utan att döda trenden via stora volymer etc. Jag tror på robothandel och har funderat på att göra något själv på detta men ännu inte orkat tränga mig igenom det rent tekniskt. Kanske något att pyssla med om dagarna när man har checkat ut.

Tack! Precis detta som jag ville säga men inte kunde uttrycka lika bra :+1:

En hypotetisk Hedgefond har ju inget som helst krav på att handla med stort kapital i varje affär. Speciellt inte om fonden jobbar med robothandel. Då är det ju enklare för förvaltarteamet att bygga upp en arkitektur för att automatisera massa små affärer som agregerar till enorma summor.

Fördel hedgefond relativt privatsparare alltså.

1 gillning

Jag hittar ett par källor som ger dessa svenska översättningar:

Overfitting = överanpassning
Curve fitting = överoptimering

Eftersom vi pratar om detta i sammanhanget Aktier och inte matematik, finns ingen universell definition av skillnaden mellan de två utan de tycks vara synonyma i sammanhanget. Motbevisa mig gärna - med källor!

Jag råkar för övrigt veta att modellerna utvecklas på mindre dataset som sedan testas mot andra tidsperioder och tillgångsslag, just för att undvika cur… jag menar, over fitting :slight_smile:

Detta är för övrigt helt off topic mot min ursprungliga fråga så jag hoppas att någon som faktiskt kört programmet hittar hit!

2 gillningar