Vanguard Target-fund glidepath | Förändring i portföljallokering baserat på måldatum

Hittade den här bilden som visar hur Vanguard resonerar i sina “Target-date-funds”, det vill säga fonder som t.ex. används i pensionssparande. Jag som är född t.ex. 1981, skulle kunna ha en sådanhär target-date-fund för 2046 när jag fyller 65 år. På sätt och vis kan man säga att AP7 SÅFA är en sorts TDF. De lägger på 3 % per år från 55 års ålder.

Tänker att nedan är intressant att jämföra t.ex. hur man själv kan tänka kring att trappa ner risken.

Källa: Vanguard - Vanguard Target Retirement Funds: A one-fund investing approach

3 gillningar

Du är lite sent på det :slight_smile: . Tror jag lagt ut den bilden 15 ggr i olika pensionstrådar senaste åren …. Men tack för jag tror du får mycket större genomslag :joy:

Har den sparad på telefonen sen länge, men din bild är nog lite finare :slight_smile:

1 gillning

Mm, men i USA är nog det mesta av kapitalet eget kapital. I Sverige ska man nog räkna inkomst pensionen som ränta så den tynger ju till en del på räntesidan genom hela livet tänker jag.

Per automatik får vi en ränteliknande del så att säga. Inkomst pensionen följer ju i bästa fall löneutvecklingen kollektivt i Sverige villet jag ser som en form av räntepapper (åtminstone inte aktie papper) :slight_smile:

Larvigt, inget annat än en 100/0 kan övertyga mig nu… :smiley:

1 gillning

Sorry! Otur när jag tänkte. :joy::man_facepalming:

Jag tycker bond-tent-iden är intressant, att man sedan sänker räntedelen/höjer aktiedelen igen när man blir äldre. Man har mycket räntedel bara åren runt startdatumet för uttag.

1 gillning

Korslänkning:

1 gillning