Blev nyfiken på om 2025 blir ett positivt år för en månadssparare, trots den djupa dippen och att globalt index har samma nivå som för ett år sedan. Intuitivt tänkte jag “ja” - eftersom tidigare andelar återfått sitt värde och nya inköp varit billigare.
Tog därför och slängde ihop ett kalkylblad i Google Sheets, där jag experimenterade med olika utveckling. Se nedan!
Man ser i det första diagrammet att trots att börsen är tillbaka där den började så har pengarna gått upp. I sista diagrammet så ser man att en tillfällig topp hade varit sämre.
Borde gå bra att kopiera dokumentet och experimentera med andra siffror .
Har i runda slängar forumets modellportfölj med 70 procent globalt index, 20 procent Sverige i olika former, 5 procent tillväxtmarknad index och 5 procent globala småbolag.
Ligger på +2 procent för året så här långt trots att många index har gått betydligt bättre. Irriterande.
Klart lite motsättning här, bankerna vill ju att vi skall låna och spara. Staten vill vi skall ha låga lån och spendera mycket.
Men givet skulle ju bankerna ALDRIG säga “vi tror på ett dåligt år så sälj av era sparande o amortera på lånen” dom kommer alltid säga "nästa år blir kanon, spara mer o låna mer!
“vill” gör dom nog men dom har sina “regler” o gå efter, regler som INTE är anpassade för oss med fire planer och folk som inte går den “vanliga” vägen
Men ang börsen 2025 så ligger den väl runt dom där 10-15% upp , så ett bra år med en “skrämselhicka dump” i våras.
Undrar ju om 2026 kommer börja så starkt som 2025 gjorde OMX va väl uppe i liknande nivåer som nu redan i mitten av Feb
Samma med mäklare “Nu tror mäklarfirmorna på ljusare tider”, “Mäklarsamfundet: Nu vänder det uppåt!”, “Mäklarna hoppfulla inför första kvartalet”. De är så in i bängen hoppfulla hela tiden. Men annars hade de väl varit utan uppdrag.
Precis, det är den bistra sanningen. Räntedelen ligger på sparkonton i nischbanker med dryga 2 procent i ränta (före skatt). Så även där går jag back. Beska piller för en knegare.
Men trots allt bättre än när Trumpf viftade med tulltavlorna. Tappade nära 1,5 milj på sex veckor tror jag.