Var 2025 ett positivt år för en månadssparare? Ja!

Blev nyfiken på om 2025 blir ett positivt år för en månadssparare, trots den djupa dippen och att globalt index har samma nivå som för ett år sedan. Intuitivt tänkte jag “ja” - eftersom tidigare andelar återfått sitt värde och nya inköp varit billigare.

Tog därför och slängde ihop ett kalkylblad i Google Sheets, där jag experimenterade med olika utveckling. Se nedan!

Man ser i det första diagrammet att trots att börsen är tillbaka där den började så har pengarna gått upp. I sista diagrammet så ser man att en tillfällig topp hade varit sämre.

Borde gå bra att kopiera dokumentet och experimentera med andra siffror :slight_smile: .

4 gillningar

Om jag använder The Force, fokuserar riktigt hårt och kisar så får jag till det med några ytterligare fler procent i ökning i slutet :ok_hand:

Är på ATH igen, enligt mitt excelblad förra månadsskiftet. Så stämmer nog.

Har köpt både vid dipparna och topparna, så det rullar på.

1 gillning

Lite lustigt att alla dessa domedags rubriker framåt men idag va en rubrik ”alla svenska storbanker tror på tvåsiffrigt ökning 2026”

1 gillning

Har i runda slängar forumets modellportfölj med 70 procent globalt index, 20 procent Sverige i olika former, 5 procent tillväxtmarknad index och 5 procent globala småbolag.

Ligger på +2 procent för året så här långt trots att många index har gått betydligt bättre. Irriterande.

Alla banker vill att vi ska fortsätta köpa och vara kund hos dom. Har de någon gång sagt att nästa år kommer börsen gå åt pipsvängen?

Är väl mest ”experter” som får betalt för ett klickbete i kvällspressen som kör domedagsrubriker?

Sanningen på nästa års avkastning är nog som vanligt, det lär gå upp och ner och med lite flyt mer upp.

Men månadssparande är ju bra i alla lägen, som tur är.

Vi får trösta oss med att kronan stärkts rekordmycket under året.

2 gillningar

Klart lite motsättning här, bankerna vill ju att vi skall låna och spara. Staten vill vi skall ha låga lån och spendera mycket.

Men givet skulle ju bankerna ALDRIG säga “vi tror på ett dåligt år så sälj av era sparande o amortera på lånen” dom kommer alltid säga "nästa år blir kanon, spara mer o låna mer!

1 gillning

Nja, mina banker vill inte låna ut till mig i alla fall. :rofl:

Kass Kalp, enligt dom. :see_no_evil_monkey:

“vill” gör dom nog men dom har sina “regler” o gå efter, regler som INTE är anpassade för oss med fire planer och folk som inte går den “vanliga” vägen

Men ang börsen 2025 så ligger den väl runt dom där 10-15% upp , så ett bra år med en “skrämselhicka dump” i våras.
Undrar ju om 2026 kommer börja så starkt som 2025 gjorde OMX va väl uppe i liknande nivåer som nu redan i mitten av Feb

Ligger 3,1% plus, men trenden verkar gå neråt för varje dag som går, tyvärr.

Samma med mäklare :slightly_smiling_face: “Nu tror mäklarfirmorna på ljusare tider”, “Mäklarsamfundet: Nu vänder det uppåt!”, “Mäklarna hoppfulla inför första kvartalet”. De är så in i bängen hoppfulla hela tiden. Men annars hade de väl varit utan uppdrag.

1 gillning

När tråden ”Hur gick ditt 2025?” dyker upp blir det intressant läsning.

2 gillningar

Ska bli intressant om vi ska räkna med valutaeffekten, banan effekten eller chokladeffekten med. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Ser bra ut tycker jag….

Hoppas på fler “hickor”. Perfekt när man bara sätter in. :rocket: :money_bag:

1 gillning

Samma fond i SEK är inte lika rolig.

1 gillning

Så om inflationen legat på typ 2.5 % och ISK-skatt på 1 % så är du alltså de facto - 1.5 % i år

Och blir det samma nästa år måste du komma över 5 % nästa år för att överhuvudtaget landa på 0 % real avkastning efter skatt på 2-årsperioden.

Globalfonder är fantastiska ibland, inte lika roliga ibland.

:frowning:

3 gillningar

Sista veckorna på året har ju inte börjat bra så frågan är hur mycket plus det kommer vara kvar av 2025 är helt över

Precis, det är den bistra sanningen. Räntedelen ligger på sparkonton i nischbanker med dryga 2 procent i ränta (före skatt). Så även där går jag back. Beska piller för en knegare.

Men trots allt bättre än när Trumpf viftade med tulltavlorna. Tappade nära 1,5 milj på sex veckor tror jag.

1 gillning