Det ser ut att bli ännu ett rekordår på börsen ![]()
OMXS30 har satt nya toppnivåer och S&P 500 likaså.
Hur firar ni ett rekordår?
• Mer aktier?
• Champagne?
• Tar lite vinst?
• Låter det bara rulla på?
Det ser ut att bli ännu ett rekordår på börsen ![]()
OMXS30 har satt nya toppnivåer och S&P 500 likaså.
Hur firar ni ett rekordår?
• Mer aktier?
• Champagne?
• Tar lite vinst?
• Låter det bara rulla på?
Jag låter mina utdelningar gå mot sparkonton. Närmar mig FIRE. Minskar risk, inser hur tråkigt det låter men investeringar ska vara tråkiga.
Glömde, jag unnar mig även en restskatt som jag måste betala merparten av innan 13 februari eftersom jag investerar.
Alltid minst en flaska på kylning, det är sedan gammalt.
Göra allt jag kan för att INTE låta min hjärna gå till “fortsätter det såhär ett år till kommer jag ha X kronor”…
Hodl. Tio tecken
Alla fyra! ![]()
![]()
![]()
Nytt rekord i kategorin “det beror på hur du räknar”;
Indexet i USD;
Fonden i SEK;
Min portfölj består till 100% av LF global index ![]()
Men oavsett valuta, % utveckling 2025 eller omvärldens tillstånd så blir mitt svar att firandet består av:
I princip status quo sen förra året. Firar så klart ej. Firar när jag i mål
Jag firar mest lekhinken just i år, plus 100% cirka.
Men firar också att dippen i våras försvann med marginal och att min portfölj ligger sjukt mycket högre i SEK än vad jag själv pytsat in.
Så i år firas det med räkor, Julmust, avokado och glass till dessert! ![]()
Förra året firade jag med att betala av ett lån. Ovanligt bra tajmat, såhär i efterhand. ![]()
Vad finns i den här lekhinken
? ![]()
![]()
![]()
På nyårsafton kan man unna sig 2 burkar Arboga 10,2 istället för en ![]()
Har firat hela året … dragit på mig nya hobbyn som kostar en del ![]()
….
Hemligt kompis, inte bra för dig att veta. Annars hittar du på dumheter!
Haha. Jag har inte sådana problem.
. För mig är det värsta problemet vilken global indexfond jag sia välja vilken bank och är det ändå inte bättre ha allt i Lysa! ![]()
. Det är mina största bekymrar och laster på börsen ![]()
.
Gott Nytt År på dig @AimHigher ![]()
![]()
För mig låter det här mest som att valutorna som vi mäter börsutvecklingen i nått nya rekordlåga nivåer, eftersom sedelpressarna – som vanligt – gått heta, så det är inget jag känner behöver firas.

Tänker att om man följt de “placeringsregler/råd” som Rika tillsammans gruppen och Jan Bolmesson predikar sp har man en riktigt dålig avkastning 2025. de globala indexfonderna har verkligen underpresterat och ligger åtd knapp på plus. Kronförstärkningen har ätit upp de mesta.
Men det är bara att gratulera alla som hittat en annan väg som gett en bra årsavkastning. @janbolmeson hur skall vi se på detta. Känns ju tungt för oss alla som följer strategin med globala indexfonder.
Ett år är för kort tid att titta på.
Fast jag ligger ju på minus i år…
Spelar ingen roll att vissa envisas att det inte finns en valutarisk. Jag ser den tydligt iaf när jag loggar in
Jag är medveten att USA gått bra senaste åren. Men nu diskuterar vi 2025 ![]()
Jag har delat upp min portfölj i ett par delar. En del med globalfonder, en del med svenska investmentbolag och en allvädersdel. Jag bedömer att det sprider riskerna en del gällande blanda annat valutaeffekten. Men håller med om att man ska utvärdera på minst 5 års sikt så jag fortsätter fylla på i globalfonderna trots tråkig utveckling just 2025 men det kommer andra år framåt där utvecklingen är bättre.