Rekordbörsår, hur firar vi?

Ja det är ju så, placeringsstrategin val globala indexfonder, löper över en mycket längre period än ett enskilt år. Tycker också det är viktigt att lyfta fram det. Titta på avkastningen 5-10 år.

Blir lite konstigt när medlemmar i forumet lyfter fram enskilda bra “årsresultat”. För mig är det ingen merit att man har avvikit från placeringsreglerna och filosofin.

3 gillningar

Man brukar säga att i snitt har man 3 dåliga år över loppet av 10 år?

1 gillning

Ska du ta ut dina pengar nu? Ett enskilt år spelar liten roll. Sen har åren innan gått toppen, så är sjukt nöjd med mina placeringar. Sen iofs, jag räknar alltid med en 50% krasch. :blush:

1 gillning

Det kan ju i och för sig finnas ett mellanting mellan att fira ett börsår och sälja av hela innehavet. :sweat_smile:

3 gillningar

Menade mer att så länge man har 5-10 års sparhorisont, så behöver man inte deppa över ett mellanmjölksår. Speciellt när vi har ett par toppenår bakom oss. :blush:

Sen kunde det varit ett surströmmingsår, vill inte veta hur inläggen skulle sett ut då. :see_no_evil:

3 gillningar

Sparar bara till ett gott liv. 2025 övade jag mig därför på att faktiskt unna mig lite extra för en del av utdelningarna. Under Black Friday blev det en weekendbag som jag kikat på väldigt länge och även bokat och betalat en resa till våren. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag brukar hävda att man ska kolla över 15 år, minst. Att kolla på resultatet på 1-10 år är egentligen inte vettigt, men vi som människor klarar inte av att inte jämföra och bedöma hur saker gått. Det är hur vi är helt enkelt.

Långsiktigt har vi sett att CAGR ligger på drygt 7%, dvs 100% upp på 10 år.

Nu ligger de flesta globala fonder på CAGR på runt 13%, dvs 220%-245% på 10 år.

…..

Om vi leker med tanken att det under de 10 år som passerat och kommande 10 åren tillsammans ger oss ett historiskt snitt, dvs en fördubbling av börsen var 10:e år, så blir resultatet 300% under dessa 20 år.

Men vi ligger redan på runt 230% under första tio åren! Ser ut som att vi kommer få rätt tråkig börsutveckling kommande 10 åren, eller? :thinking:

Jag har ingen aning, kan ju även vara så att vi får de tio bästa åren någonsin…

Så jag ser ingen anledning till att fira enskilda år, utan jag firar att jag har det bra varje dag - livet ut.

1 gillning

Det är för bra för att man ska tro på det i fortsättningen :joy::rofl::wink:

AI–racet började väl c:a 2016-2017?

Har inte så mycket stålar så det är värt att fira. Men i december 2026 ser det ut som vi kommer över 1 miljon på ISK, 2,5års månadssparande :flexed_biceps:t2:

Köpte faktiskt hem två flaskor champagne till sommarsemestern men de två första veckorna var vi hos veterinären. Vår svarta lilla vovve fick vi tyvärr ta bort. Kände lixom inget sug efter sprattelvatten just då.

Champagnen finns kvar plus en liten halvflaska. Kommer säkert på nått att fira :clinking_glasses:

3 gillningar

Ser vi på 2 år ligger Global +30 % , 3 år +60%. Alla som placerat i Sverige förra året var inte så glada med sin utveckling när vi andra hade +30 % och dem drygt 10%?

1 gillning

Rekordår? Lysa 100% aktier gav 3%.

1 gillning

För mig hade det varit katastrof att satsa på en globalfond de senaste 6 åren, istället för Avanza Zero, investmentbolag och globala världsledare. Tack vare det ligger jag 49 % bättre på allt jag sparat under hela livet. :slight_smile:

2 gillningar

Vad menar du? Jag har mest svenska aktier och stannade på lite över 20% upp. Det som drog ner var mina globala fonder.

1 gillning

Gissar att 2024 var det året som menades. Årförvirring i början på året är vanligt. :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Ja bra jobbat, så här i efterhand kan man verkligen konstatera det. Det är svårt men att “forskningen säger” globala indexfonder 100% blir jag lite tveksam till. Marknaden förändras globalfonder är 60% USD och valuta exponering SEK/USD har slaktat vår avkastning i SEK …..

1 gillning

LF Global är upp 62 % på 3 år och 102 % på 5 år. Ganska bra och ngt jag tror de allra flesta är nöjda med :blush:

2 gillningar

Globalfonder har gått som tåget om du tittat på 3 och 5 år. Det är egentligen bara 2025 som varit ett sämre år. Överger man strategin på så korta perioder så har man nog ingen strategi?

4 gillningar

Så var det nog men det var inte så det stod.