Var bör jag placera min resterande studiemedel?

Hej!

Ibland har man turen att det går plus visa månader som student och inte ha spenderat hela studiemedlet under en månad tid.

Vad skulle ni placera era resterande studiemedel? Skulle ni ha placerat pengarna 40/60 portfölj för att sedan återbetala studieskulden några år senare?

Vilken av hinkarna skulle ni placera era resterande studiemedel?

Skulle det vara bufferthinken, mellanriskhinken, passiva hinken eller lekhinken?

Eller har ni ett annat förslag på placeringar?

Ha de gott!

Om du inte har bråttom att betala tillbaka så skulle jag investera pengarna väldigt långsiktigt i en passiv portfölj. Förutsatt att du har en okej buffert :slight_smile:

2 gillningar

Lägg pengarna i en pott istället, som prispengar till dig själv. Sätt sedan upp ett mål, typ; att om du klarar alla tentor den terminen så ska de pengarna användas till en resa av något slag.

Då blir det belöning för den bästa investeringen du någonsin kan göra, att utbilda dig.

Du har gott om tid att spara. Studietiden kan va svår men kul. Se till att njuta av den men att inte bränna ut dig.

2 gillningar

Till din sommar hyra&mat ?

Har redan en bufferthink och sommarjobbar så det är löst.

Har du buffert för ett par månader och garanterat jobb till sommaren, då skulle jag ta körkort.
Om du har även det; 50% i Lysa, och resten i tråkiga och stabila spridda fonder i Avanza, det finns automatisk rekomendation funktion.

Regelbunden sparande, är din bästa verktyg.
Läs boken Richest man in Babylon, den täcker grunder utan att gå in i teorier.

Pengar blir din insats till första egna boende, sträva att gå in med 20%, och börja designa ditt dröm liv.

1 gillning