Jag lyssnar återigen på podden och gillar frågan ‚hur kan jag tjäna pengar på det jag gör lör-fm?‘ Själv skriver jag bokrecensioner för att kunna diskutera i en bokklubb jag har. Vet någon var jag skulle kunna få betalt för att lägga upp dem på nätet? Hittar inget vettigt när jag goolar. Eller är bästa tipset att skriva på ett eget Insta-konto och se hur det utvecklas? Som day-time-anställd vill jag väcka känslan av att vara entreprenör.
Var har du fått idén om att du ska få betalt för dina recensioner? Varför skulle någon vilja betala för dem?
Du kan ju testa och starta och publicera dem på en hemsida eller dylikt (Instagram-konto) och se ifall det faller i god jord… Själv är bäste dräng.
Lycka till!
Enklast att ens få något är nog om du är bekväm inför en kamera och är beredd att göra små inslag på YouTube. Vill du börja mindre så visst, testa instagram. Blir det en grej och du får en stadig följarbas, så kan det bli något. Men att kränga till t ex tidningar är nog i princip omöjligt i dessa tider. Jag skulle dock inte räkna med att leva på detta. Möjligen bekosta bokcirkelns fika.
Lycka till! 
Instagram kanske kunde vara en kanal för dig?
Finns folk som recenserar allt från pizzerior till bilar där.
Min fru skriver bokrecensioner på Instagram, och får regelbundet recensions-exemplar av böcker skickade till sig. Hon upplever dock att majoriteten av böckerna hon får är ointressanta för hennes följare. Hon har inga ambitioner att tjäna pengar på detta, utan gör det för att hon tycker det är kul. Att tjäna pengar på att skriva recensioner blir nog utmanande, men är säkert inte helt omöjligt om du får tillräckligt många som agerar på dina recensioner.
En variant att tjäna pengar på detta hade varit att intill varje recension lägga in en affiliate-länk till boken hos t.ex Bokus eller Adlibris. Instagram tillåter dock inte länkar i inlägg, så då behöver du hitta på något kreativt sätt att lösa det problemet.
En rolig tanke, om recisionen är “det mest värdelösa svammel jag läst” och sedan en länk “Köp boken här” ![]()
Men det är ju klart, alla ska ju skaffa sig sin egen åsikt så det kanske funkar ![]()
Tror generellt det är svårt att tjäna pengar på bokrecesioner, men om du vill försöka hade jag nog försökt starta en blogg och gjort affiliate marketing med länkar till bokus, adlibris etc.
Detta beror helt på vilka böcker som du recenserar också. Om det inte är väldigt mainstream böcker så kommer sökvolymerna för recenseioner av dem vara i princip obefintliga.
Tack för alla svar! I have a daytime job så idén var mer för att få igång tankegångar på alternativa inkomstkällor.
Här är nog ett klassiskt exempel på att många känner sig kallade men få är utvalda. Har en släkting som officiellt försörjer sig på filmrecenssioner, inofficiellt är det i bästa fall en plusminusnoll jobb om man inte kombinerar det med något annat, typ affiliatelänkar eller att recenssionerna i sig är så läsvärda att dom står på egna ben. Se det som en hobby är min rekommendation.
Tack! Tror dock du missförstått min fråga. Jag undrade var jag skulle kunna få betalt och inget annat.
Trodde det var den frågan jag besvarade men på ett så artigt sätt som möjligt
Hur som helst, lycka till med entreprenörsdrömmen oavsett om det är med detta eller något annat. Sverige behöver fler som testa något nytt!
Kolla in Bibliotekstjänst https://www.btj.se/
Jag tycker du hade en bra tanke att kolla upp om du kan tjäna pengar på något du redan gör (och säkert gör bra med)! Rätt tänkt. Har tyvärr inga egna uppslag dock. Gott nytt år!
Tack! Det var precis så jag tänkte!
Svårt att få betalt för recensioner tyvärr. Jag recenserade kokböcker under en tid men fick tyvärr inte annat än själva boken i ersättning.
Det var många som läste recensionerna men jag är tveksam om nån skulle betala för dom.
Men det kanske finns.
En tanke är försöka sälja dem till någon redan etablerad YouTuber. Någon som redan har en publik och faktiskt kan tjäna lite på en affiliate länk. Dessutom kan det säkert va svårt att komma på all content som behövs för att dra en lönsam publik. Så bara tillskottet av en veckans eller månadens bokrecension kan ju göra jobbet lättare.