Var i världen är det lättast att bli rik?

Såg det här TED-talket. I vilket land är det lättast att bli rik, Det är inte där du tror, eller så är det de :slight_smile:

1 gillning

Välkommen till forumet!

Samma TEDx-talk var uppe för ett tag sen i denna tråden:

Jag tycker fortfarande att argumentationen som förs är ganska svag.

Det vore intressant om det fanns någon forskning på den faktiska orsaken till att Skandinavien har fler rika. Det kan ju också bero på att länderna i sig är rikare, inte lägger pengar på krig osv. Det kan också vara så att den sociala tryggheten, där man aldrig behöver oroa sig för mat på bordet och boende så länge man sköter sig någorlunda, möjliggör för de med idéer att ta chanser och satsa på dem – för att det inte är någon stor risk att försöka. Finns säkert oändligt fler alternativa förklaringar. Men det vore intressant med forskning på ämnet, och inte bara gissningar…

1 gillning

Varför skulle det vara svårare att behålla sin förmögenhet i Skandinavien än på andra ställen?

1 gillning

Har du sett klippet och har du läst min kritik mot Haralds argumentation i den gamla tråden?

Stänger denna tråden för fortsatt diskussion och hänvisar till att fortsätta skriva i den tidigare tråden så vi inte sprider ut det i flera trådar! :slight_smile: