Om du inte kan bygga generationsförmögenhet

"Om du inte kan bygga generationsförmögenhet, bygg inga generationer alls??

Om alla håller sig till detta elimineras allt onödigt lidande i världen? Fast då vill ju ingen ta skitjobben, frågan kanske inte är hur man blir rik, köp globalfond, frågan är hur man aktivt gör andra fattiga så de vill jobba åt en. Har de instagram, senaste mobilen, köper de på kredit?

Fast naturen kanske sköter detta automatiskt, smarta skaffar färre barn/utgifter… genom soss avlar de rika fram en oansvarig arbetargeneration som tar skitjobben. Om alla är rika är det ingen som är det.

Min egen farsa ärvde 10mille han direkt spela bort i dot-com bubblan, båtreparationer när hans far jobbat hela livet för att bygga upp något.

Önskar elever i början av varje skoldag kunde repetera översta meningen :slight_smile:

1 gillning

Ibland är det här forumet så otroligt märkligt. Peak /r/iamverysmart

3 gillningar

Jag fattar inte riktigt. Vad vill du ha sagt?

4 gillningar

Att bygga en generationsförmögenhet är något fint men det är ingen garanti för att man avlar fina barn.

2 gillningar

Bara så att nästa generation kan schabbla bort pengarna?

Jag hoppas jag dör med 0kr på kontot :slight_smile:

4 gillningar

Nu får jag trollvibbar. Det kanske inte är avsikten, men lägg gärna ut texten lite kring hur du menar.

5 gillningar

Första meningen i tråden låter som att TS vill kastrera folk av arbetarklassen.

Kunskaper och utbildning bästa sätt att hjälpa folk ta anvarsfulla beslut och göra klassresor.

Ja, jag håller med dig @angaudlinn - kan du @NoName inte förklara vad det egentligen är du vill förmedla, och då gärna med forumets regler färskt i minne, för jag läser inlägget och förstår inte.

2 gillningar

Alla kan inte vara rika. Då hade enkelt uttryckt inflation sett till att några trillade ner i rikedom.

Det sagt är värde inte samma som rikedom. Och jag skulle gärna se ett samhälle som är både mer likställt ekonomiskt och där man värderar mäniskliga värden högre än pengar.

1 gillning

Det där är inte så lätt när det gäller många människor och hela länder. Vi kan vara solidariska och osjälviska när det gäller familjen, släkten och klanen men i större kretsar än så blir pengar och den egna framgången viktigare. Och det är kanske också en förutsättning för att ett land ska utvecklas. Jag tror inte att vi kan komma runt detta.

1 gillning