Vård och underhåll av leasingbil

Jag har nu lyckats får onormalt slitage och därmed en kostnad vid återlämning på två privatleasingbilar. Så uppenbart gör jag något fel när det kommer till underhåll under mina 3 år med bilarna.

För mig är bilen en A till B lösning och jag har alltid gjort service i tid och sett till att inte köra några övermil. Dock har jag laddat bilarna till 100% av batteriet och tvättat dem endast kanske 5-7 ggr per år och då i en biltvätt. Ingen rekond.

Men uppenbarligen räcker inte det. Så nu när jag går in på min tredje leasingbil så vill jag vara säker på att göra rätt från början. Vad bör jag tänka på när det kommer till vård och underhåll så man kan undvika dyra överraskningar vid återlämnande?

Vad har du fått anmärkning på?

Finns väl specat i kontraktet vad som anses vara normalt slitage och ej?

Repor, fågelspillning som tydligen tagit sig in i lacken, någon fläck på insynsskyddet som inte går att tvätta. Förra gången var det någon liten buckla. I grunden tror jag att jag grovt underskattat hur ofta man bör tvätta och göra full rekonditionering på bilen. Så av den anledning är jag intresserad av att veta från andra här hur ni underhåller och vårdar era leasingbilar.

Min erfarenhet här är att det är stor skillnad mellan privatleasing och företagsleasing. Min fru hade företagsleasing och hon vårdade verkligen inte den i någon högre grad. Men det var inget problem vid återlämning. Men kanske tog leasingbolaget eller hennes företag den kostnaden.

Jag tvättade bilen 6 gånger på 3 år och var inga problem alls. (Vid varje däckbyte samt innan återlämning)

Hade ett stenskott där det rostat men de nämnde inte ens det.

Får man fråga vilket märke du hade och om du tog ut en ny bil så det ev fanns ett intresse för motparten att ha överseende?

Kia e-niro, hedin bil. Nej jag tog ingen ny bil men hade 500 undermil om jag minns rätt, vet inte om det påverkade.

Dom hade ca 15 e-niros i hallen när jag lämnade och flertalet var rätt repiga imo.

Nu har jag ingen leasingbil, men:

• Tvättar bort fågelbajs omgående när jag ser det. Ett tag åkte jag runt med en flaska vatten i bilen för detta ändamål, men nu är bilen så gammal att jag nöjer mig med när jag kommer hem. Badda bort med ljummet vatten bara så det inte ligger o gror in.
  • Tvättar oftare på vintern när det är mycket salt på vägarna. Handtvätt är bättre än maskintvätt och en maskintvätt är bättre än ingen tvätt. Mellanchefer som har “intresse” för bilvårdsprodukter och andra putssnobbar som köper Tershine kommer säkert inte hålla med.
  • Jag tvättar kanske en gång i månaden även om jag egentligen vill oftare, men det är helt enkelt inte en prioriterad aktivitet just nu att stå i tvätthallen.
  • Vaxa/lackförsegling/rekond… Jag har gjort fåtal gånger på min bil och varje gång har den ju blivit “bättre” i lacken. Så den mår säkert bra av det. Men ska det verkligen behövas på en ny bil inom 3 år?
  • Har på min 15 år gamla bil endast en mindre rostfläck vid skärmkant. Men blir ju livrädd när man hör att tre år gamla bilar har rost?!

I slutändan måste du ju även fråga dig… kommer det vara värt alla extra pengar för bilvård kontra det som ev. betalar i onormalt slitage? Mina “mellanchefsvänner” (se ovan) lägger många tusenlappar, för att inte tala om tid, på produkter och tvätthallen.

Underhåll kommer ju inte rädda dig från repor och bucklor i vilket fall som helst.

1 gillning

Tror det dels är att göra sitt bästa för att inte drabbas av en kostnad som kan vara 0 kr, x antal tusen eller rent av x antal 10 tusen kronor vid återlämning. Men även för att inte känna att man varit värdelös på att vårda bilen och ha den diskussionen vid återlämning. Stå och dividera om vad som är onormalt slitage och vad som är vanvård. Kanske har jag haft otur med mina två första bilar, är ju trots allts samma märke och ställe som jag återlämnat dem på. Men förhandlingsläget är ju även rätt hopplöst. Jag har även funderat på om man kan utöka sin försäkring för att täcka dessa kostnader eller om det rent av finns en separat försäkring för slitage och återlämning. Någon som vet?

Jag skulle säga att mycke har me hur man ser på sin bil… En leasing bil är kanske mer ett fordon man flyttar sig mellan A å B typ…

Jag har flera bilar å motorcyklar som man vårdar… Vinter halvåret så spolar jag av den bilen som jag vårdar varje gång jag varit ute å kört… Blir lite avfettning å varmvatten med högtrycken bara… Bilen man använder till slit å släng får sällan en tvätt, å då är det en halvrostig minst 20 år gammal bil som har ett värde på typ under 10.000…

Allt handlar om vad man har för intressen av bilen…

Fågelskit fattar väl dom flesta måste tvättas bort direkt. Det fräter på lacken.

Alright! Skadad lack, större repor, bucklor, fläckar som ej går bort bör du kanske inte räkna med att komma undan med.

Möjligt att det kan skilja något i avtal och bedömningar mellan olika leasinggivare men sannolikt har bilbranschen generellt det ganska kärvt nu och behöver snygga till vissa grejer innan de säljer bilen vidare.

Du behöver sannolikt inte rekonda bilen helt hur ofta som helst men det underlättar om man har hyfsad puts på den att se exempelvis stenskott som bör fyllas i eller fågelskit på lacken.

En vanlig tvätt med kallavfettning, alkalisk avfettning, flygrostlösare och schampoo kommer du långt med. Därtill en mikrofiberduk och APC (all purpose cleaner) interiört.

Off topic kanske men kul att se vad tex VW tar extra för vinterdäck i leasingkostnad per månad, du har betalat av däcken och fälg när du leasat klart. Likförbannat kräver de att de inte ska vara onormalt slitna och då menar de typ i nästan nyskick (okej överdriver lite kanske).

Privatleasing var bra för några år sedan, nu har de hela ballat ur med lurendrejeri och ocker.

Normalt slitage på tre år måste ju rimligtvis inte vara att bilen är i nyskick även om bilfirmorna självklart vill det.

När vi provade leasing gjorde vi en ordentlig lackskyddsbehandling direkt, så var den lätt att hålla fin sen.

Innan inlämning tvättade jag den minutiöst, polerade bort lite smårepor, lackade i stenskott, men det fanns likväl nån större repa, ett lite dörruppslag samt ett skumt litet hack i framrutan (som inte var ett stenskott), samt lite repor invändigt.
Satte dock på skydd vid trösklarna, så där såg det ut som nytt när man tagit bort skyddet sen.

Inga problem vid inlämnandet, men då var den så putsad att de kunde rulla den direkt in i hallen och sälja den nästa dag också.

1 gillning

Dagens bilar har mycket sämre och tunnare lack än förr,troligtvis en kostnad och miljöfråga?

Min 3 år kia får mycket lättare stenskott och repor än vår 20 pr gamla Volvo. Eller så skiljer det sig på billigare märken.

På mina första två bilar (som också var volvo under 5000kr) var jag nitisk med tvättandet. Men jag har varken tid eller lust med det idag. Känns mest som bortkastat i slaskträsket. Jag har annat att göra. Fuck it om värdet sjunker några tusenkr, ska ändå ha den i 10-15 år till då den är värd 10k eller nåt.

Har aldrig varit så intresserad av att vårda mina bilar som när det varit leasingbil och man hela tiden känner att det inte är min egentligen och att någon annan kommer bedöma skicket och försöka blåsa mig på pengar sen vid inlämning.

Själv har jag aldrig leasat någon bil å kommer inte göra de heller… Föredrar att äga mina fordon… Då vårdar man dom man vill å struntar i dom man inte vill göra de me…

Får man fråga vilket bilmärke ?

Det beror helt på vad det är för typ av leasing. När jag ska lämna tillbaka min företagsleasade bil i höst är det mitt AB som kommer att stå risken. Skulle bilen vara väldigt sliten kommer jag få ett sämre pris på bilen när den säljs till en annan handlare.

Ett företag leasar kanske också fler än en bil å då kanske handlaren är lite mer tolerant eftersom att det rör sig om en större affär om det rör sig om en form av företagsleasing som liknar privatleasing.

Skulle nog sett mej om efter en annan bilhandlare att leasa från.

Lackskyddsbehandling direkt efter uttagandet av bilen låter ju som en bra idé. Är det något man skall tänka på när det kommer till det? Kan det vara behandlingar av lacken som man rent av inte har rätt att göra när det handlar om privatleasing?

Det har jag svårt att tro att de skulle klaga på en lackskyddsbehandling som håller lacken i bättre skick. Jag nämnde vid återlämnandet och de tyckte bara det var bra