Värdepapperskredit - Lagom verkar värt 💰

Tack. Då hade jag uppenbarligen missuppfattat det hela och därmed är mina tidigare inlägg inte relevanta längre. Kan dock för egen del inte se den uppdelningen. Räntan på mina belåning belastar direkt saldot på mitt ISK.har inget specifikt kreditkonto synligt. Troligen sbs från min sida.

@Kulturarbetaren Man kan bara låna x % av det kapital som finns på det aktuella kontot (om jag inte läst fel). Så jag kan inte öppna ett nytt konto där jag bara har värdepapper finansierade genom lån. Iofs kanske jag kan göra någon manöver där jag tar lånen på konto A men köper samma mängde värdepapper på konto B, där B får vara för att hålla reda på utvecklingen för de lånade pengarna. :thinking:

@Nondescript
Blev lite förvirrad av att inte se något kreditkonto, när jag läst om det, men trycker man vid kontot på ⋮ → Se din saldofördelning → Vanliga frågor → Varför hittar jag inte mitt kreditkonto längre så står det såhär:

Vi har dolt kreditkontot för att göra livet med kredit lite enklare, all info finns nu istället samlad ovan. Det blir lätt krångligt när man har ett saldo på sitt ISK samtidigt som ett annat saldo på kreditkontot. Därför visar vi nu på de flesta ställen istället bara upp din utnyttjade kredit och din nettoränta, eftersom det är de enda relevanta siffrorna att ha koll på.

Säg att du har löneutrymme på konto A för 20 000kr. Ta ut 10 000kr och sätt på konto B. Köp fond på konto B för 10 000kr och låna sedan med dessa som säkerhet. Infinite money glitch!!!

Vad menar du? jag förstår inte

Han är en sån där ”meem”. Deras sätt att tänka skiljer sig från vårt.

1 gillning

Man behöver inte krångla till resonemanget med att blanda in flera konton.

Att belåna belånade fonder är ett helt normalt beteende för den som har ISK med belåning.

Men eftersom belåningsvärdet på en globalfond är typ 80 %, och man bara får låna max 10 % av dessa för att få bästa ränterabatt, kommer belåningen inte att gå mot oändligheten. Man är dessutom begränsad av sitt maximala kreditutrymme.

@Kulturarbetaren Man kan bara låna x % av det kapital som finns på det aktuella kontot (om jag inte läst fel). Så jag kan inte öppna ett nytt konto där jag bara har värdepapper finansierade genom lån. Iofs kanske jag kan göra någon manöver där jag tar lånen på konto A men köper samma mängde värdepapper på konto B, där B får vara för att hålla reda på utvecklingen för de lånade pengarna. :thinking:

Min förklaring var ju till detta. Jag lade också till ett litet skämt på slutet!