Värdepapperskredit?

Hej,

Jag är 22 och funderar på att köra lite belåning på globalfond.

Min undran är bara, hur mycket är rimligt? 10%?

Bör jag köra nu eller invänta en eventuell crash och belåna i crashen eller spelar det ingen roll?

Mvh

Jag tror inte att du kommer använda krediten under en crash, människan blir så ologiskt vid en crash.

Hur erfaren är du med börsen? En värdepapperskredit kan både hjälpa och stjälp din ekonomi. Men är du ung som 22 år, så skulle jag köra all in med krediten samtidigt måste jag vara bered på riskerna.

Kika på denna

1 gillning

Jag använde mig av värdepapperskredit första gången förra året när börsen dippade rejält. Med facit i hand så blev det lyckat. Den gången, ska väl tilläggas. :slightly_smiling_face: Däremot att alltid ligga med hävstång känns inte rätt för mig utan jag tänker att det kan vara en krydda att använda just vid kraftiga dippar (eftersom jag alltid är fulltankad och inte har så mycket mer att slänga in).

1 gillning

Varit aktiv på börsen i 1,5 år ungefär, mestadels globalfond och investor typ.

Rent forsökningsmässigt bör jag ju ha belåning men samtidigt har man respekt för crasherna och vill inte vara extrambelånad då.

Såg det också att man skall uppleva sin första crash innan man belånar, men vem vet när den kommer.

Kanske köra något mindre under 10%?

Montrose Global Leverage 125 MSCI World UCITS ETF

Heter en fond som ger hävstång.

Med all respekt för att du säker är smart, men jag tycker inte att en nybörjare eller ens privatpersoner ska hålla på med värdepapperskredit själva alls. Psykologiska och andra risker är alldeles för stora.

Vill du ändå ha hävstång så köp en sådan fond som den ovan och få hävstång med den istället, så minskar riskerna att du gör fel.

3 gillningar

Detta kan vara ett alternativ också, var nog så jag tänkte med att belåna i dipparna, få det lilla extra.

Jag tror att vi vet för lite om din inkomst, sparkvot, befintliga sparande etc. för att kunna säga något.

Sedan vet vi inte heller hur just ditt beteende ser ut och kommer att kunna se ut.

Principiellt borde unga med bra ekonomi belåna sig men det är om man gör det på rätt sätt, vilket otroligt många inte gör.

Så försök att ingående förstå vad du gör för något och vad det får för konsekvenser innan du gör något.

Ska du ha en hävstång så ha en pytteliten till att börja med, typ 3%.

2 gillningar

Har du goda marginaler i övrigt så kör på! Men tänk inte att du ska försöka köpa dippar med krediten, för de lär du inte lyckas med.

Har själv haft en liten (7-8%) portföljbelåning i snart två år, utöver det bostad med 82% belåning.