Svårt att sitta still i båten med värdepapperskredit när kontot är ner - 13%
Krediten ligger på 3.14 i ränta.
Hur resonerar ni som använder er av värdepapperskredit?
Jag har vp-kredit. Jag vill verkligen inte råka sälja efter en nedgång. Det är ju katastrof för portföljen, då har du haft hävstång på nedgången men inte på uppgången. Hur dumt som helst.
Ska du ha kredit så ska du vara beredd på att portföljen kan tappa minst 50% i värde och ändå behålla krediten. Planera för rätt storlek på hävstången så att du klarar såna svängningar.
Om du är långsiktig i dina investeringar (10 år eller mer) så finns det ingen anledning att agera nu.
Hej
Jag har behövt sälja av en del för att inte bli överbelånad. Jag tänker att jag ska försöka ha lite mer slack i belåningsgraden framöver för att hantera oväntade händelser. Men att jag ändå fortsätter. Finns ju många möjligheter att köpa billigt också😊 dvs bara man har utrymme i belåningen
Usch, måste känts lite jobbigt? Det kallas för margin call. Då behöver man antingen skjuta till mer pengar eller realisera förlusten.
Hej,
Jag har också Värdepappersbelåning och min ränta ramlade över på 4,04 % nyligen. Jag kommer inte göra någonting utan fortsätta månadsspara för att få ned belåningen lite och hoppas börsen vänder. Men även om den inte gör det så finns det inte så mycket man kan gör än vänta. Om det skulle bli riktigt illa och jag närmar mig marginalcall kommer jag öka på månadssparande och kanske även ta lite från min buffert för att undvika att behöva sälja när de är nere. När börsen sen återhämtat sig planerar jag att göra en utvärdering hur det gick och hur jag mådde under nedgången för att se om jag ska fortsätta med VB eller inte. ![]()
Investera aldrig med hävstång om du inte är ett erfaret proffs.
Att om man inte klarar 13% nedgång (eller 30) så borde man tyvärr inte ha använt värdepapperskredit
Låter hårt, men krediten förstärker de negativa effekterna av beteendemässiga fel.
Men mer konkret: Gör inget alls utan fortsätt att nyspara. Vill du sänka belåningsgraden så nyspara in på ditt ISK men utan att investera i nya värdepapper (även om det optimala är att fortsätta köpa över tid)
(Läste lite snabbt och såg nu att @emilv redan gett essensen av samma svar)
Lycka till!
Med risk för att tänka fel här men skulle du inte kunna använda din buffert för att minska belåningen för att minska belåningsgraden? Och sen använda kreditutrymmet som buffert om det skulle behövas?
Jag tror inte du behöver vara proffs för att använda det. Däremot behöver man veta hur det fungerar och vilka risker och möjligheter som kommer med det
Ja lite trist är det, ligger ner -26% på 3 mån. Men ändå +50% på 3 år så jag tänker att det vänder. Började med värdepapperskredit i slutet av 2021 och ökade konstant belåningen under hela nedgången. Så totalt sett har jag ändå tjänat rätt bra över tid.
Jo, det skulle man kunna göra antar jag. Men vill ha pengar på ett konto som jag kommer åt direkt. Även om det rent ekonomiskt inte är det bästa så känns det tryggt.
Vad gäller värdepappersbelåning tycker jag inte att man behöver vara proffs men veta hur du kommer reagera på en nedgång (som blir ännu större med belåning) under nedgånget 2022 så kände jag att jag kunde sova gott om natten trots börsfallet därför vågade jag mig på detta. När detta fallet är över så tänkte jag utvärdera igen och se hur jag påverkades. Har man mått dåligt och oroat sig så bör man inte ha belåning.