Det är väl inte så konstigt att man får betala ett patreon medlemskap för det är väldigt många här på forumet som inte är medlemmar och alla fantastiska poddar om bil leasing om energi rich dad poor dad diskussionen, pensioner mm det kan inte vara gratis. Kommer det in mer pengar så kanske ni kan anställa någon mer och kunna utveckla er mer. Men jag är jättenöjd med det jobb ni gör och jag betalar gärna för detta för det tjänar jag igen flera gånger om.
Förresten, en av mina jobbmentorer sa ungefär följande citat till mig en gång i tiden när jag hade prioriterat ner mig själv för mycket,
Vi är här för att vinna maratonloppet och inte 100 m
Personligen brukar jag ha det i bakhuvudet på jobbet.
Ni ska ha en stor eloge för allt arbete. Ni gör ett väldigt bra jobb.
Några tankar:
-
Det hade varit intressant att lyssna på en podd som coachar/hjälper människor med deras ekonomiska problem. Olika personer med olika situationer. Lite som podden happy dating men med ekonomi.
-
Vore kul att höra avsnitt på temat bästa och sämsta investeringar. Gå igenom investering för investering. Vad ledde fram till beslutet, hur mycket investerades och när, vad blev utfallet. Kanske kul för Caroline också? Får intrycket att hon inte vet allt kring de tidiga investeringarna pga lågt intresse då. (Korrekt?)
-
Ja ni behöver kunna försörja er. Ni är två kompetenta personer. Minska tiden som läggs på podden, t ex ta bort transkriberingen. Varför inte ta anställning någonstans? Deltid? Känns svårt att ha samarbeten som ni kan stå för. Börspodden är lite av ett skräckexempel med all reklam.
+1 här också
Förslag på avgiftsstruktur
- 0% köpavgift
- 0.1% förvaltningsavgift
- 0% efter 10 år men 100% före dess… för ”du ska fan inte sälja”
Håller med om det som många skrivit innan.
Undersök möjligheterna att ha lite fler sponsrade avsnitt med andra än konstiga finansiella tjänster. Eller något som angränsar. Typ försäkringsbolag el liknade.
Ett konkret tips. Varför pratar du inte mer om och försöker sälja in Spirecta
Ha ett avsnitt då du berättar om hur idén föddes och hur det fungerar. Vilka funktioner som finns osv.
Inför avsnittet kan man ju låta folk ställa frågor som besvaras i avsnittet.
Sen avslutar du avsnittet med att just nu har vi en rabatt till alla poddlyssnare som startar ett abonnemang innan x datum.
+1 på varenda ord i ditt inlägg.
Som tillägg för @janbolmeson så tror jag inte att Patreon är en lösning om man vill nå ut till de många. De poddar som ändå tillbringar en rätt stor del av tiden i gratis-podden att slå på trumman för patreon tröttnar man/jag snabbt på. Patreon tror jag är och förblir en mindre skara hög intensiva användare.
Jag tar personligen mycket hellre väl avgränsad reklam (som @axr så tydligt beskriver) men att det är tillgängliga för de många som kan söka sig till RT. Speciellt om ni vill vara någon typ av folkbildning.
Ett tankespjärn @janbolmeson. Måste varje produkt i ett företags portfölj bära sig själv? Idealt sett ja. Men en del produkter är kanske mer av dörr öppnare. Produkter som skapar affärerna för andra produkter men inte är speciellt lönsamma i sig. Tex mjölken i mataffären. Det är ju en orsak den alltid är längst in i butiken. Alla ska handla mjölk men inte mycket vinst på den, så man drar kunden förbi alla andra produkter för att sälja mer på vägen. Utan RT - hur mycket av era andra affärer hade ni kunnat göra om ni inte var stora/kända mha RT? Jag vet inte hur det ser ut men bara så ni ser det hela i ett övergripande perspektiv och inte får panik just för RTs lönsamhet. Visst borde dock RT kunna generera ca 1500 kkr/år för att kunna om plocka ut 2 löner upp till brytpunkten, tycker jag.
Jag tycker det är rätt mycket inom privatekonomi som ni inte utforskat och där reklam / sponsring inte skulle vara känsligt så att säga. Flera har varit inne på det ovan, olika produkter, tjänster där det inte behöver vara att motsatsförhållande mellan vad ni tycker och vad någon är beredd att betala för. Borde finnas goda möjligheter att tjäna en hacka på sådant utan att sälja sin själ (som det kan bli i finansbranschen).
När det gäller sponsring där jag tycker risken är större mht sammanblandning mellan vad ni tycker och vad säljaren säljer så blir positionering ännu viktigare. Att särskilja sponsrade avsnitt från ”era” avsnitt. Annan ”look & feel”, ändringar i studion, bara Jan eller Caroline (inte båda), annan signaturmelodi, annan färg på avsnitten på hemsidan etc.
Generellt sett så har ni också en öppning att ta in nästan vad som helst från finansindustrin (ja ok inom vissa gränser ) eftersom ni har en rekommendation för ”lekhinken” inom RT strukturen. Om ni varje gång säger att ”detta är för lekhinken som max är 10% av ditt kapital” så är det ju inget motstridigt alls med det ni står för. Lekhinken får ju innehålla alla tokigheter och det är upp till var och en som faktiskt har en lekhink vad den får innehålla. Er rekommendation är att om man vill hålla på med ekonomi som hobby så ska man ha en lekhink med vissa regler. Ni säger inget om vad lekhinken ska innehålla och har aldrig gjort vad jag kommer ihåg.
Lite lösa tankar
Borde gå att kränga vitvaror, bilar, champagne, juridiska tjänster etc till de (täta) medlemmarna här.
Sjukt bra idé RT skumpa för uppgång och RT rött för nedgång
Jag köper en låda av båda!
Mvh
Fredrik
Som ny användare och företagare får jag en del tankar. Dels har jag fortfarande lite svårt att känna att jag är i målgruppen. Detta forum är så brett att jag ibland känner att det mesta tilltalar mig halvbra.
Som ett första steg i en säljtratt är det dock helt ok. Frågan är bara vad du vill att jag ska köpa i nästa steg? Det är inte tydligt för mig som följare/kund.
Jag skulle gärna se mer konkreta webbkurser att köpa. Kanske i kombination med Spirecta. Nästa steg i sältratten/köpresan skulle kunna vara en mindre variant. Steget därpå en premiumvariant där rådgivning eller arbetgrupper ingår.
Reklam är helt ok i första steget men jag tycker absolut du ska fokusera mer på hur du kan bli tydligare med erbjudandet som finns som nästa steg.
Sett dessa?
Kul , härligt att lätta upp det hela en smula!
Men, jag misstänker att herrskapet Bolmeson inte är så intresserade att kränga olika prylar och obskyra tjänster. Ungefär lika lite som jag själv är intresserad av att sälja sand i Sahara eller leverfläckar i Bombay
Nope. De har jag missat
Ett automatiserat nyhetsbrev med info om sånt till nya medlemmar kanske är klokt. Jag har bara sett och hört om Patreon-lösningen.
Jag orkar liksom inte leta efter vad jag inte vet att jag behöver, så att ha en målgruppsanpassad köpresa hade fått mig att betala för det som jag behöver tänker jag
Jag tror säljtratten är gjord mycket för att man ska gå till websajten först, men jag gissar att väldigt många hamnar direkt i forumet och helt missar att det finns en sajt med massa bra material och artiklar.
Så @janbolmeson behöver bli bättre på att ”informera” (spamma järnet ur) folk som hittat till nyhetsbrevet och/eller forumet. Folk ska inte behöva leta efter sålt man vill sälja, de ska inte kunna undkomma det i princip.
Reklamen som ska in mellan inläggen är kanske reklam för plustjänster, olika artiklar och annat som finns på huvudsajten, då.
Kanske lite off-topic, men måste fråga om nån här (kanske Jan själv i ett eget avsnitt) kan berätta hur mycket man tjänar på reklam?
Många här i tråden antyder att annonsörerna väljer att annonsera på sidor som matchar deras målgrupp och att det alltså mest är bank/finans som skulle vilja annonsera här.
Men jag trodde att annonsering var audience-based nuförtiden och inte content-based? (Dvs att varje person får annonser baserat på deras profil och inte baserat på vad som visas på sidan)
På så sätt borde det i princip bara vara hur många besökare man har som påverkar reklamintäkter och inte vilken typ av content som ligger på sidan?
Nån som vet?
Nu kanske jag upprepar det någon tidigare sagt, men jag har inte läst alla svar i tråden och kommer nog inte heller göra det.
En inriktning som jag tror skulle vara intressant för Rikatillsammans, att prata mer av är företagandet, Företagatillammans kanske ? Om man vill starta bolag, vad ska man tänka på, vilka är de största misstagen, vilka lagar och regler ska man tänka på mm. Sen också ta in, som du tidigare gjort, personer som får berätta om sin resa om företagande. Har aldrig varit så motiverad att starta bolag som när jag lyssnat på dem.
Tänker att detta kan vara en ny “kundgrupp” då jag tror att många drömmer om, utöver att tjäna pengar på att investera, våga starta eget och jobba för sig själv.
Bara en snabb tanke. Om det är någon ovan som skrivit om detta redan så får du/ni ursäkta mig.
Förstår inte riktigt den stora aversionen mot reklam. Låt podcastplattformen lägga 2 min reklam i början och/eller slutet av podavsnitten. Alla inser att det är reklam du inte har valt ut själv. du har nästan 300 avsnitt och bör ha en hel del spelningar per månad.
Samarbeten, kan förstå att dom kan ge rätt bra betalt, men å andra sidan måste dom ha ett budskap som du själv kan stå för.
Du gillar att göra avsnitt om böcker, lägg affalitelänkar till där böckerna kan köpas. Troligen ger det inga stora summor men många bäckar små…
Reklam på forumet för icke patreon, bör kunna ge goda inkomster.
Jag skulle gärna se någon respons eller ytterligare tankar kring konceptet “breddning”. Det kan se ut på många sätt och gå via olika kanaler. Poängen skulle vara att lämna den begränsade arenan egen podd och eget forum och, som komplement, ta plats i någon kanal med mycket större räckvidd. Sedan skulle den exponeringen sannolikt leda till ytterligare trafik till både forumet och podden vilket i sin tur skulle förbättra kalkylen där rätt påtagligt.
Det jag kan se som ett potentiellt orosmoment är att “missionera för indexfonder” indirekt innebär att börja hota storbankernas lukrativa bondfångeri-fonder. Det är trots allt främst en begränsad skara nördar som sitter och läser olika fora på nätet. När olika budskap börjar nå ut till Anna-Greta, 63 i Säffle så blir bilden en annan.
Att köra någon sorts “Fem myror är fler än fyra elefanter” för vuxna om privatekonomi tror jag på allvar skulle kunna bli kul. Om det sedan skulle ha ett Lyxfällan-format där enskilda personer står i centrum eller vara upplagt på annat sätt är en öppen fråga. Det skulle heller inte behöva vara stöpt i en form utan kunna prova olika upplägg.
Ett program om privatekonomi skulle förslagsvis kunna innehålla program om ungefär de ämnen som redan tagits upp i podden och forumet, bara presenterade på ett mer auktoritativt och pedagogiskt sätt. Ett avsnitt skulle kunna handla om aktiv vs. passiv förvaltning (Billiga vs. dyra fonder på vanligt språk). Ett annat avsnitt skulle kunna handla om ägande av bostäder. Det finns helt klart en massa frågor som är välkända för personer med särskilt intresse som inte är lika självklara för den breda massan.
Om du konsultar 3 dagar i veckan, driver RT, har familj och hus samt förmodligen en hel del andra engagemang är kanske inte första frågan hur du kan tjäna pengar på RT utan vad du ska använda din tid till.
Du har ingen skyldighet gentemot någon att driva RT men om du väljer att fortsätta göra det är frågan hur du kan göra det så att det ger dig energi och glädje. Om du väljer att skapa innehåll som du själv gillar och i den takt du trivs med så kommer tillräckligt många att vara intresserade. Några kommer försvinna och andra komma till. Du kommer aldrig att kunna tillfredsställa alla.
Samma sak när det gäller om du väljer att ta in reklam, fler sponsrade avsnitt eller flytta över mer till Patreon mm. Vad är viktigt för dig, vill du nå ut till många eller bli mer exklusiv, få mer delaktighet etc? Vad kan du göra utifrån ovanstående som ger intäkter och därefter hur kan du göra det så att det stämmer överens med dina värderingar? T ex reklam för allt utom ekonomiprodukter, sponsrade avsnitt kanske kan fungera om du och Caroline har en avslutande reflektion, ungefär som er inledning, en avslutning som hjälper lyssnaren att förstå hur ni tänker och agerar kring det som avsnittet handlat om, etc.
Våga förändra. RT 3.0 = Ett rikt liv. Det är ni värda!