Som jag uppfattar det finns det gott om bondfångare som vill tjäna pengar på oetisk marknadsföring. Dessa ligger i spannet enskilda nischaktier och uppåt. Under den nivån ser jag inga problem med att presentera, diskutera eller marknadsföra olika alternativ. Jag uppfattar att de flesta grupper och fora som finns handlar just om spekulation snarare än “tråkigt” investerande. Det kunde rentav vara bra att helt enkelt sluta med eller begränsa innehåll relaterat till spekulation. Det behöver inte förbjudas men det kan placeras på ett sätt som gör att det inte blir så tongivande. Att göra likadant som med de politiska ämnena vore också en variant. Man förutsätts så att säga vara intresserad av “tråkigt” investerande och andra “neutrala” ämnen för att alls platsa på forumet. Sedan kan man ju i lekhinken ha lite blandat smått och gott. Den som vill vara på forumet specifikt för att diskutera lekhinksfrågor borde nog söka sig en alternativ lekplats.
Jag tycker inte att Eric Strand eller Coeli är något negativt. De tillför bra innehåll. Däremot vore det sannolikt bra med en breddning gällande sådant. Idag uppfattar man lätt att ju inom facket aktiv förvaltning rekommenderar Coeli. Det vore väl utmärkt om Didner & Gerge, Lannebo eller några andra kunde komma och prata också. Då skulle det bli mer balanserat. Sedan ska ju de som kommer gärna ha något track record att visa upp. Även om “forskningen” inte är på deras sida så är det ju givande att få en bild av deras arbetssätt och tänk.
Jag tycker också att en breddning till andra samarbeten inom området privatekonomi i bredare mening vore värdefulla. Jag menar då alternativa banker, fintech-företag och alla möjliga som påstår sig kunna hjälpa folk att spara pengar, strukturera sin ekonomi eller skapa nya möjligheter kunde få vara med på ett hörn. Det är värdefullt med en “Plus-liknande” granskning där olika koncept förklaras och reds ut med kritiska frågor. Det är också intressant att höra om vad olika kunniga personer tror om framtiden och olika utvecklingstrender. Det är lite folkbildning helt enkelt.