Början av februari, till början av maj. Svenska, amerikanska, japanska, tyska börser är ned enstaka procent (nedgången efter Trumps tullar återhämtade i stort sett), medan Länsförsäkringar global index ned typ 18% samma period, jag trodde fonden skulle spegla världsekonomin men måste ha missat något - någon som vet?
En del av svaret hittar du i valutakursförändringarna där kronan stärkts rejält, särskilt mot dollarn.
Den senaste tiden har de flesta marknader inte gått bra, men USA har gått särskilt dåligt.
Länsförsäkringar Global består till ca 70 % av USA aktier, som gått sämst.
Jag har tagit beslutet att bara ha ca 5% exponering mot USA så länge Trump sitter vid makten. Jag har lite i en globalfond, men mest i norden-fonder. Har även lite i EXUS, en globalfond-etf utan USA.
Kontroversiellt, men det passar mig.
Anledningen till att USA-aktier i globalfonder gått dåligt är för att aktiemarknaden tror att Trumps tullar kommer förstöra tillväxten i USA. Då vill folk inte investera sina pengar där.
Han har ju redan backat tillbaka på de.
Många spekulerar att de är därför marknaden återhämtar sig just för de ser att tarriferna inte kommer ske i den utsträckning som många trodde innan
Det blir olika stora nedgångar på de utländska börserna om du räknar i kronor eller de utländska valutorna som de börsernas index mäts i.
En krona idag är inte samma sak som en krona för ett år sedan.
Vill du jämföra de underliggande börsindexen med utvecklingen i LF global index så behöver du konvertera till samma valuta. Annars jämför du äpplen och russin.
Välkommen till forumet! ![]()
Det finns många trådar på samma tema just den här våren och den stora boven bakom svaret är valutakursen. Du ser dina pengar i svenska kronor. Om du ser på dem i exempelvis dollar så är det långt ifrån lika “illa”.
Sedan vill jag personligen hävda att det inte är så illa som det målas upp. Valutakurser och även börskurser går i vågor, även om jag naturligtvis hoppas att åtminstone den senare slutat med sin värsta berg-och-dalbaneåkning på ett tag.