Hej!
Läser i dagarna på flera ställen att tull-raset i USA är återhämtat. Dock ligger t.ex Avanza Global kvar och fladdrar en bra bit under nivån från innan raset, och den fonden är väl närmast 100% USA. Vad är det jag missar?
Dollarns nedgång
Valutaförändringar.
74% är USA-andelen i den fonden för tillfället, enl. Avanza.
Sen som övriga redan skrivit, det beror på att SEK har stärkts mot USD, EUR m.fl. valutor de senaste månaderna.
Tack för snabba svar! Låter onekligen högst rimligt.
Det man menar är väl att raset från “liberation day” är upphämtat men det hade rasat rätt mycket innan det också
DJ toppade väl runt 1500 i Feb o står i 1383 idag. . så en bit kvar att “hämta tillbaka”
Dom flera skrivit så beror det på att kronan stärkts mot dollarn under samma period.
Man får tänka att vi nu får mer för pengarna när vi köper Global Index då dollarn är “billig”. Men som nämnt kan det bli betydligt värre… 6 kronor är möjligt för en dollar, tyvärr.
Jag börjar tvivla på det här med global index. Home bias kanske är bättre. Köra 50/50 i Global Index och Svensk Index…
Spännande tider får man väl ändå säga. ![]()
Frågan är när vi ser det någorlunda långsiktiga resultatet av Trumps våghalsighet. Känns lite “bära eller brista”.
Blir nog först när nästa president tar över, framförallt om de kan lyckas reparera USAs pålitlighetsnivå. Den är nu rätt körd i botten, men kan nog sjunka än mer. Beroende på vad som händer under resten av mandatperioden.
Men kan nog ta 5-10 år, minst, om det vill sig illa. Men hoppas ändå världsekonomin och de globala indexfonderna rullar på. Men lär ändå bli skakigt.
Den som lever får se. Jag fortsätter månadsspara och påverkar det jag kan. ![]()
Ja, onekligen känns det mesta just nu också tyvärr som att det mer kan brista.
Dollarn kommer antagligen inte kollapsa men många “experter” tror att Trump satt dollarn i en irreversibel spiral där den bara kan gå söderut.
Om det stämmer så måste USAs aktiemarknad väga upp för urholkning en av dollarn (om man fortsätter investera i amerikanska marknaden) vilket kommer vara väldigt svårt.
Men valutaspekulation är väl något man ska undvika… och att välja bort vissa indexfonder för att man inte tror på dollarn är ju samma sak ![]()
Ja, fast även det bara om man mäter i USD eller YTL eller så, inte om man mäter i någon valuta som inte rasat i värde under den tidsperioden. I EUR återstår runt hälften av LD-raset.