Varför är så få intresserade av ekonomi?

Fast det där handlar bara om att förstå nettoförmögenhet. Jag fattade inget heller det när jag köpte min bostad, men det kändes bara mycket bättre när jag sedan förstod.

Vi diskuterar det här:

Ja, ganska tragiskt faktiskt. Det vore en sak om det var ett sug efter mer kvalitativa versioner av det man redan har behov av och köper, men det är bara mer skräp.

Här har vi vuxna ett ansvar att lära barnen att det är patetiskt att vilja köpa en Gucci-keps, inte eftersträvansvärt.

Absolut. Men synen på sådant skiljer ju sig även hos vuxna.
Mina barn har genom sina idrotter fått många vänner med olika socioekonomiska bakgrunder. Allt från ganska nyanlända invandrarfamiljer som bor med sex barn i en trea, till svinrika företagare som har sju Ferraris i garaget (jo, faktiskt).

De barn som jag ser med guccikeps oxh senaste IPhone av Pro-modell kommer nästan uteslutande från den förstnämnda kategorin. De välbeställda lär oftare sina kids att det inte är status att ha en T-shirt med blaffig logotyp eller vifta med dyra prylar. Pappa kanske lämnar dem på träningen i en Porsche Taycan, men nån guccikeps är det inte tal om.

5 gillningar

Jag upplever att de flesta i min omgivning är intresserade av ekonomi och är på många sätt mer sparsamma än tom människor här. Skillnaden är stor skepsis mot investeringar på börsen och att man bara helt enkelt har mindre pengar. De flesta i min omgivning är smarta och strävsamma. Märkligt att “alla andra” enligt er är kicksökande idioter, låter som om ni behöver se över ert umgänge.

8 gillningar

Aha låter lite som gammalt hederligt klassförakt. Pinsam förälder att tycka att porschar är ok men inte märkeskeps.

7 gillningar

Oavsett hur triggad du blir av min beskrivning så har den inget med ”förakt” att göra. Det förändrar inte hur det faktiskt ser ut.

Det är ju inte ens jämförbara produkter, på något plan. I min familj har vi varken Porsche eller märkeskepsar men skulle det funnits en Porsche hade inte kidsen kört den.::

Jag vet inte hur ofta man stöter på just detta! Jag har två exempel.

Exempel ett
Jag har alltid tränat mycket och gillat att träna. När jag pratat med folk om just träning så får man alltid deras bild av att dom hade tränat mer om dom bara hunnit eller kunnat. Dom är extremt snabba på att lägga över sin tanke på en annan och säga att “det kommer du inte kunna göra när du studerar sen”, när jag studerade fortsatte jag träna. När de såg detta fortsatte dom med att det kommer du inte göra när du väl jobbar sen. När jag jobbade fortsatte jag träna. Samma personer fortsätter med att det kan du inte göra sen när du fått tjej. Jag fortsatte. Samma personer säger att det kommer inte gå sen när du väl får hus, vilket gick. Samma personer igen att det kommer inte gå när du väl får barn. Jag har fortsatt… Ni ser sambandet. Det spelar ingen roll för dessa personer kommer hela tiden lägga över sin disciplin och förklara bort sina problem med att det alltid är något annat som är boven i dramat, inte att dom själva inte prioriterar eller är disciplinerade.

Det är lite som när man är på kalas och struntar i att ta en bit tårta, kanske för att man inte är sugen eller för att man inte tycker det är värt dom kalorierna. Man kanske tänkt äta godis senare och tycker att jag kan vänta på det. Då kommer dessa personer fram blixtsnabbt och ska kommentera saker som “men en liten bit kan du väl ta?” “Du som tränar så mycket kan väl äta lite tårta?”, varför gör dom detta? Jo för att rättfärdiga DERAS beteenden. Det är lättare att göra något dåligt om fler gör det samtidigt. Detta är ju exakt som att gå på fest och välja att inte dricka, hur många gånger får man höra “men lite kan du väl dricka?” och sen ska det hetsas…

Andra exemplet
Exakt som ditt. Vet inte hur ofta dessa personer är exakt likadana fast när det kommer till pengar. “Men ut och res du som har pengar”, “Varför köper du inte ny bil?”, “Man måste leva också”, “du sparar mycket pengar nu men vänta bara tills du får tjej, barn, hus, etc” samma argument. Ingen vill vara sämst och då är det lättare att dra ner andra till ens egna nivå än att komma upp till den andras nivå. Jag sparar fortfarande 15 - 18 000 kr i månaden trots att jag har hus och barn. Detta är väldigt jobbigt för många. Samtidigt har jag ingen bil som kostar 10 000 kr i månaden eller jag resar inte 2 gånger per år, just för att jag inte uppskattar resandet. Jag har billiga hobbys som typ att träna eller spela spel. Många som är “spenderare” vill gärna trycka på att man har ett tråkigt liv bara för man inte spenderar pengar. Hade jag varit mindre trygg i mig själv så hade jag kanske fallit för grupptrycket.

Så jag håller med dig fullt ut!

5 gillningar

Statussignalering oavsett form är ju töntigt i min mening. De som köper Gucci kanske har det som intresse/favoritmärke och köper de produkter de har råd med? Same same.

1 gillning

Är det någon här som känner en person som köpt Guccikeps fastän hen kanske inte hade råd? Eller är detta bara fördomar? Jag tycker i alla fall att tråden är mer intressant om vi delar verkliga erfarenheter.

5 gillningar

Pratar ibland med mina vänner om RT, men hoppas verkligen att de inte läser denna tråden. Är det inte målet med RT att väcka intresse för ekonomiskt ointresserade?

Att kalla desamma korkade, lata och så vidare är nog inte jättekul att läsa som ny på forumet.

Synd att de som faktiskt är ekonomiskt intresserade, inte kan representera gruppen bättre. :pensive:

10 gillningar

Vi har väl kommit till den punkten nu att sådana attiraljer inte bara möts med en axelryckning utan även aktivt motstånd hos en del av befolkningen. Jag har själv gått från att tycka att det är whatever → cringe → skadligt på bara några år. Tror inte jag är en unik snöflinga när det gäller detta.

1 gillning

Alla skulle inte kunna uppnå FIRE. Inte pga att det saknas sparförmåga, intresse osv utan för att om alla skulle ha mycket pengar så skulle det bli en enorm inflation till dess att pengarna inte var så mycket värda längre. Det finns ett jämviktsläge. I ett samhälle där en majoritet skulle göra allt för att vli rika på börsen, skulle ingen bli rik på börsen.

1 gillning

Visst. Men det är monumental skillnad mellan att som vuxen arbetande människa köra en premiumbil (oavsett vad man har för bevekelsegrunder), och att som osnuten tonåring bära en keps för 5000 spänn.

6 gillningar

Jag är otroligt intresserad av ekonomi, men helt ointresserad av FIRE om de frågorna nu skulle hänga ihop.

1 gillning

Håller med dig om att de allra flesta upplever det som torrt och tråkigt. Jag har full förståelse för att man Kan tycka det, men är samtidigt förvånad över att Majoriteten verkar göra det. Pengar är ändå en grundsten i samhället och genomsyrar allas liv på ett fundamentalt sätt. “Alla” skulle dessutom säga att de gillar pengar och gärna skulle ha eller tjäna mer.

Jag tror att det någonstans grundar sig i människans psykologi, en oförmåga att tänka långsiktigt. Vi tenderar att värdera kortsiktiga beslut och konsekvenser på ett helt annat sätt än de långsiktiga. 1 krona idag är mer värd än 2 kr imorgon. Lägg därtill på ett lager av känslor som säger oss att det där med ekonomi är abstrakt, svårt och krångligt, så försvinner det där intresset lika snabbt som en dålig matematiklärare kan döda intresset för matematik.

1 gillning

Men det håller nog de flesta på med, kanske inte alltid i materiell mening dock.
Alla godhetskramande miljöhjältar, veganer och annat har ett starkt element av statussignalering i det som de gör också.
På samma tema har till och med banker/investerare osv haft samma typ av godhetsassociation till “gröna” investeringar. Nu några år senare har man lagt ner det och investerar igen i krigsmateriel för att få maximal avkastning.

Ett andra mer materiellt exampel är väl är hobby musikern som har dyra/unika instrument, den som syr sina egna kläder och gör en stor grej av det osv osv .

Men att ha Gucci som “favoritmärke” och då köper man en keps för 5000 för knarkpengar, ja, det är väl bara dumt.

1 gillning

Det kan ju vara att ungdomarna arbetat ihop stålarna. Exempelvis hade jag själv 500kr per timme när jag extrajobbade som ung.

Men det är kanske nog med OT nu. :slight_smile:

2 gillningar

Värt att jobba 2 dagar för en keps :rofl:

500 kr per timme som ungdom är nog rätt unikt.

Sen är “guccikeps per capita” totalt felkorrelerat med inkomst i områden som Tensta, Rinkeby osv, jämfört med områden som Lidingö, Danderyd osv.

1 gillning

Det är tråkigt att spara, det är ännu tråkigare att spara i fonder. Jag är också tråkig så det passar mig.
Men det är väl det som är saken, folk gör tråkiga saker för att dem är smarta. Men de vill ha underhållning under den tiden som de inte är tråkiga och rimliga.

Sen gillar vi som folk att klaga på jobbet, på lönen, på vädret. Ligger liksom i folksjälen.