Varför går silverpriset ned?

Varför går silvret ner så mycket under senaste 3 månaderna?

Särskilt när det är halvledarbrist i hela världen och t.e.x volvo och så många andra tillverkare av teknik som kräver dessa halvledare är tvungna att stänga ner produktionen trots fulla orderböcker för detta. Och silver är en av huvudbeståndsdelarna och i många fall den viktigaste råvaran till dessa??

Fattar personligen ingenting och hoppas någon kan svara då jag måste ha missat nåt väsentligt. Tycker silver priserna borde ligga på ATH nu o inte rasa som det gjort samtidigt som rapporterna om halvledarbrist ökar och öka är hos tillverkarna.

Det är därför man tankar silver… á la Eric Strand.

1 gillning

Kortsiktigt kan det påverkas negativt av räntehöjning eller oro inför besked från FED.

Baserat på industrins efterfrågan borde priset varit högre.

Dollarn har stärkts en aning sista månaderna , vilket brukar sänka ädelmetaller främst guld men även silver.

I motsats till börsen som hålls uppe av obligationsköp, stödpaket och helikopterpengar så trycks silverpriset ned av bland annat storbanker i USA som blankar silver i form av papperssilver.

Förhoppningsvis går vi mot slutet av detta.
Eric Strand följer upp detta på twitter emellanåt.

Efterfrågan på silver är hög och kommer bara öka.
Pass på att köp billigt innan ihoptryckta fjädern studsar tillbaka uppåt.
Krabbgång o kräftgång kan vara ihållande men avkastningen kommer ofta väldigt ryckigt så det gäller att vara tålmodig.

Historiskt senaste 20 åren har även aug-dec varit en bra period för guld vilket i en bullmarket för ädelmetaller även bör dra med sig silvret.

Men garanti för avkastning finns ju aldrig. Även om det ser lovande ut.

Finns avsnitt med RT och Eric Strand där silver caset beskrivs bra.

Hej! Uppskattar inputen,intressant och tack !

1 gillning

Som jag förstått det är det produktionskapaciteten (för få fabriker) som är problemet och inte råvarubrist.

1 gillning

Gör dig redo för nästa mysterium. Silverpriserna stiger men silverproducenternas aktier står still.

Det kan man se på koppar senaste tiden.

Om jag förstått det rätt så beror halvledarbristen på annat än silvertillgång. Då borde efterfrågan på silver sjunka något och priset därmed gå ner lite.