Varför globalt index med en stark dollarkurs och en svag krona?

Halloj,

Jag hamnade i en diskussion med en om indexfonder. Han hävdade att Avanza zero var ett bättre alternativ att lägga pengarna i än i ett globalt (50+%$) index därför att kronan är svag och dollarn är för stark.

Kronan bör gå upp och dollarn ner, någon gång,tänker jag. Men kan ni hjälpa mig att formulera det bättre?

Här är en tråd om just det

2 gillningar

Hur vet du att kronan ska gå upp och dollarn ska gå ner? Vad är det som säger att dessa valutorna “bör” ändra kurs på det sättet?

6 gillningar