Allt i global indexfond eller tänka annorlunda pga den svaga kronan?

Har haft pengar på räntekonto under större delen av livet pga osäkerhet hur mycket som skulle användas till vad. Men nu när hus, bil, etc. är på plats så ska allt (minus buffert och sånt) överskott in på långsiktigt sparande. Jag är 35 år och tanken är att pengarna ska sparas i 15 år+. Har en klumpsumma på drygt 1M som ska in någonstans nu och som sedan kommer kompleteras med månadssparande på ~10 000.

Läser överallt att en global indexfond är det som gäller, men samtidigt så är ju kronan väldigt svag nu. Bör man i ett sånt här läge tänka annorlunda? Mer i svenska indexfonder? Eller förändrar det här ingenting och jag bör gå all in global indexfond?

För mig hade det inte ändrat något. Jag hade följt det forskning säger.

Jag tror kanske SEK kommer försvagas ännu mer i framtiden om man följer den långsiktiga trenden.

Tack! Det var en saklig och bra artikel att läsa. Då blir det global indexfond.

2 gillningar

Om det verkligen är ett långsiktigt sparande så tycker jag inte att du ska fundera så mycket på valutakurserna. Investera brett och billigt.

T.ex globalfond

• basportföljen
  • portföljförslag enligt Fre Fighter
  • fondrobot som Lysa eller Opti

Lycka till! :slight_smile:

Du har ju redan fått bra svar, men när man säger svag krona syftar man att den är svag jämfört med tidigare. Hade marknaden tyckt den var “svag” jämfört med vad den var värd hade den prissatts annorlunda.

Här kan du läsa argument för och emot home-bias som hanterar det mesta.

Det råder olika åsikter på forumet.

Kolla in denna historik:
https://www.historia.se/htmldata13/index.html