Varför har jag Lysa?

Finns det ingen tanke runt detta med ombalanseringen? Om det skulle sjunka ner en tid så går ju Lysa in och ombalanserar med att sälja av räntor och köpa in nya aktiedelar till “rea”. Om man kör endast 100% aktier så sker väl inte detta?

Räntefond har man bara för att minska risken i portföljen. Om Lysa gör omblansering är det bara för att behålla samma risk i portföljen. Räntefond kan knappast göra så att du får mer avkastning i portföljen sälja dyrt/köpa billigt. Ju mer räntefonder i portföljen blir det mindre risk och mindre avkastning långsiktigt.:+1::grin:. Om man fick mer avkastning långsiktigt med blandonder med mindre risk kunde man köpa den här Swedbank Robur Access Mix A. 0.28% i avg. Billigare än Lysa och fungerar på samma sätt :+1:. Sedan finns det andra blandfonder som har ca 70/30% aktier/ränta som kostar ca samma som Lysa 0.40% i avg som fungerar på samma sätt ombalanserar automatisk
Inte svårare än så att köpa blandfond för max 0.40% i avg :+1:.

1 gillning

Finns det? Vilka då? Jag känner bara till Swedbank Robur Access Mix och AMF Balansfond. Sen har du Avanza Auto på 0,50-0,60%. Efter det så drar det iväg snabbt med kostnaderna.

Jag tror att Lysa är den billigaste globala blandfonden.

Man gör egen billig blandfond av.

Avanza Global +Amf räntefond / Sparkonto

LF Global indexnära +Amf räntefond / Sparkonto

Finns ingen anlädning betala 0.40% till blandfonder eller Lysa blandfond om man klarar av fixa det själv.

Annars om man vill ha det på Lysa får man bättre riskspridning globalt än att välja Amf balansfond.

Själv undviker jag blandfonder. Men om jag skulle behöva det hade jag valt Swedbank mix.

Jag vet att man kan göra en egen blandfond. Blev bara lite nyfiken på om du hittat någon ny eftersom du sade att det fanns. Blandfonder är ofta löjligt dyra nämligen. Jag ville ha en blandfond på min vanliga bank, Länsförsäkringar. Men de tar minst 1,50% för sina blandfonder.

1 gillning

Här har du en till som är någorlunda billig:

1 gillning

Jag funderade också på att ge upp lysa men kör isk med indexfonder på separat konto så hälften av månadsparandet går till ena och hälften till andra, fler äggkorgar helt enkelt.

1 gillning

De flesta som har Lysa betalar avgift 0,377% - 0,353% :slight_smile: skulle jag tro :slight_smile: