Varför kontaktar inte min bank mig när jag fått mitt amorteringsunderlag?

Tjena alla :slight_smile:
Efter att lyssnat på podden länge har man lärt sig att banken bör höra av sig om man tar ut sitt amorteringsunderlag (eftersom det betyder att man förhandlar med andra).

Jag har dock inte blivit kontaktad efter 2 veckor och gjorde ett försök till förhandling med deras kundtjänst, men SEB bara hänvisa till en sin räknesnurra som inte kunde match t.ex. stabelo. Jag har inget sparande hos dem men ett stort lån så kanske jag inte är en prioriterad kund? Eller är det andra som känner igen sig? Har de extra mycket med de elektronisk amorteringsunderlagen?

Hur ser din lånebild och ekonomi ut? Det kanske helt enkelt är så att du nu tillhör ett segment som de är mindre intresserade av att ha som kund?

Vad säger andra banker när du hört av dig? För du väntar väl inte bara på att SEB ska ringa?

2 gillningar

Men du har alltså ett bättre erbjudande? Ingen chans till bättre ränta med fler tjänster hos banken?

1 gillning

Det där med att banken skall höra av sig bara för att man begär amorteringsunderlag stämmer inte. Det beror ju på vilken bank och så vidare. Jag har begärt amorteringsunderlag några gånger, inte som “skrämseltaktik” utan för att jag faktiskt varit på väg att byta bank och nya banken vill ha det. Mina gamla banker har aldrig hört av sig för att försöka få mig att stanna kvar.

11 gillningar

Vi har lånat 64% så planen är att amortera ner till 60% för Stabelo alternativt att länsförsäkringar kan matcha då vi har våra försäkringar där. Stabelo har bättre erbjudande än vi har.

I övrigt har vi löner över brytpunkt så borde ses som säkra kunder. Vi ska ha möte med Stabelo och Länsförsäkringar i veckan :slight_smile:

Dock har jag allt sparande hos Nordnet och Lysa, så kanske begränsad potential i intjäning för banken och därmed ses som en sämre kund

LF kanske kan matcha om du amorterar ner till 60 %, eller jämför du äpplen och päron, 60 % på stabelo vs 64 % på LF?