Har ni börjat amortera igen?

Stämmer det inte att FI har ett krav på bankerna att amorteringsfriheten slutat gälla 31 augusti? Jag har själv inte fått någon info från banken och även kommande månads betalning visar att jag är undantagen från amortering. Belåningsgraden är över 70% så jag borde amortera 2% som tidigare.

Jag kommer inte uppmärksamma banken på detta men hur ligger det till egentligen?

1 gillning

Vad skumt! Min amortering har tickat igång igen utan att jag gjort något aktivt, jag har också fattat det som att det var fram till 31/8 man kunde få amorteringsfrihet.

Min amortering har tickat igång efter 31/8, använder Swedbank.

Själv har jag fortsatt amortera under hela perioden. Sett det som ett sparande på lång sikt.

3 gillningar

Var inte orolig, det kommer säkert igång snart. Hör av dig hur nästa räkning är!

Vi är bara belånade 40 % och vi tänker börja amortera igen om vi känner att räntan närmar sig 3-4%.

Vi har amorterat sedan årsskiftet primärt som ett alternativ till sparkonto. Vi ska använda pengarna 2022/23 och då kändes det som ett riskfritt alternativ med lite ränta iaf.

Jag amorterade mig igenom hela amorteringsfriheten. Sen sprattlade jag till och insåg att jag ligger på belåningsgrad på 50%. Sänkte från 2,4% amortering till 1% och satte en stående överföring den 25:e till sparkonto m ränta för att bygga lite buffert igen :slight_smile:

2 gillningar

Den har fortfarande inte kickat igång. Trots att jag meddelat banken.