Vi har årsförnyelse av vårt bolån i december. För att vara lite förberedd så ringer jag SEB för att få veta vad räntan kommer bli.
SEB säger att jag har en ränterabatt på 1.3% och att min slutliga ränta blir 3.5% för nästkommande kvartal.
Samtalet tog 8 minuter, varav 6 av dem var att tjejen “behövde räkna lite”. Sedan sa hon hur det var, och det är billigare än SBAB så jag tog det.
Men jag tänker att om jag inte ringt in, så hade jag säkert fått behålla min nuvarande ränta på 4.20% i tre månader till. Men vad är meningen med att ringa och slösa tid?
1 gillning
Detta gäller väl de flesta företag där du betalar årligen/måntaligen.
Försäkring, bredband, telefoni etc. Gör du ingenting så får du betala mer än om du ringer och säger att du har hittat något billigare.
Varför företag gör så här? Gissa hur stor andel som ringer in och gör detta……
1 gillning
Sant… Men det känns som att det är så lätt att glömma för folk.
1 gillning
It’s not a bug, it’s a feature……
Sen håller jag med dig om att det är irriterande. Borde kunna vara ett system där man belönas att vara en trogen kund snarare än att straffas för att inte ringa företaget en gång per år.
4 gillningar
Det kallas prisdiskriminering, och syftet är att öka säljarens vinst. Does Price Discrimination Convey or Distort Information? förklarar varför prisdiskriminering kan vara bra för samhället (och inte bara för säljaren).
1 gillning