Såvitt jag minns så valde jag mina aktiva fonder utifrån vilken avkastning de presterat på senare tid. Med senare tid menar jag senaste halvåret. Men jag kollar även längre tid tillbaka för att inte få “en fluga som bara flyger en sommar”. Som jag skrev tidigare kollar jag upp att min portfölj inte avkastar mindre än en bred global indexfond. Jag kommer alltid att ha högre avkastning än indexfonderna. Att vill kalla det “tur” låter lite konstigt för mig.
Värdet för fonden jag har är nu 350 % högre än 2011. Om jag väljer att fördela den värdeökningen på 9 år blir de 350/9 = 38,8 % eller avrundat 40 %. Svårare än så räknar inte jag.
Man kan ju direkt jämföra med Länsförsäkringar global indexnära för samma tidsperiod. LF-fonden har ökat i värde med 130 % sedan starten 2013. Under samma period har värdet för MS INVF Global Opportunity ökat med 340 %. Oavsett hur du räknar % borde väl ändå denna jämförelse säga något om hur fonderna presterar.
40% per år är en 2000% ökning. Det kan man räkna genom 1,4 ^ 9 = ~20
För att räkna medelårsavkastningen så kan man räkna med algebra x ^ 9 = 3.4 i wolfram alpha, vilket blir ~1.14 alltså cirka 14% per år. x ^ 9 = 3.4 - Wolfram|Alpha
Sen är teckningsavgiften 5.75%. Man förlorar nästan en normal indexavkastning första året. Ingen garanti att den kommer fortsätta prestera så bra som den gjort.
Hoppas du har haft andra orsaker än teckningsavgifter för undvika aktiva fonder. Jag har inte lyckats hitta en enda fond hos Avanza eller Nordnet som har en sälj- eller köpavgift. (Det finns dock en liten valutaväxlingsavgift vid både sälj och köp med fonder som inte handlas i SEK.)
Nej, det finns ingen teckningsavgift, i alla fall inte på Avanza där jag har mina fonder.
Självklart finns det ingen garanti för att den ska fortsätta att avkasta bra. Det vet väl alla att det inte finns några sådana garantier för någon fond.
Hur har fonden gått under krisen? Jodå inte så illa. MS INVF Global Opportunity föll ca 27 %. Länsförsäkringar global indexnära föll 32 %.
Prova gärna fonden med en liten investering i fonden. Kolla upp hur den utvecklas över tid. Man kan enkelt jämföra avkastningen med Länsförsäkringar global indexnära. Man behöver inte trassla in sig i medelavkastningar och annan %-matematik.
Det blev en del utvikningar, men kontentan och min kommentar till frågan som ställdes inledningsvis är: Varför spara i indexfonder när det finns aktivt förvaltade fonder som ger väsentligt högre avkastning än de indexfonder, som marknadsförs på den här bloggen.
Köper du en indexfond garanterar du index resultat. Den här fonden äger ett bolag eller så per land, och något dussin eller två för USA. Bara för det har gått bra för dessa företag jämfört med index betyder inte att det kommer göra det i framtiden. Barras 2010 visar på att endast 0,6% av aktiva fonderna slår index efter avgifter på månadsbasis (producerar alpha). Tar man beslut efter känsla eller anekdot och det går bra så har man tur. Tar man beslut efter forskning och empirin och det går dåligt har man otur.