Varför slutar man aldrig leta mer avkastning för?

Varför denna titel? Jo för det är väldigt många, inklusive jag, som ofta letar efter sätt att få högre avkastning på pengarna. Men som småsparare kan det vara bra att inse att man ibland inte behöver ha världens högsta avkastning för att komma dit man vill, utan snarare att man kan även nå dit genom att höja sin “sparkvot” med en lägre avkastning. Högre avkastning brukar nästan alltid innebära högre risk, såklart. Men klarar man alltid av högre risk?

Att jag började tänka på detta är en kombination av denna artikel från Portfoliocharts som jag varmt kan rekommendera för er andra. Samt denna slide från Ben Carlssons senaste inlägg som Jan gjorde en tråd om.

Från Portfoliocharts nedan
Exempelvis hade det sett ut så här om man startade 1 Januari med olika portföljer och bara “hållt”. Permanent är förövrigt likvärdig Rikatillsammansportföljen.

Det handlar i grovt om vikten i att hålla sig kvar vid sina investeringar när marknaden gungar, samt att det kanske kan vara värt att ha lite tankar kring hur mycket risktolerans man har. Även hypotetiskt kring om man skulle ha gått “all cash” vid ett visst datum för att sedan gå in när svängningarna lugnat sig.

Rätt surt att se.

Vad är då min slutsats att dela med mig av?

Jo att det i slutändan, för många av oss, hänger mer på att vi håller kvar vid våran plan. Men det kan vara förbaskat jobbigt att hålla i den planen när grannen blir av med jobbet, eller när man själv blir det… Särskilt om man inte har en stadig ekonomi i övrigt. Så tänk på risknivån ni tar och se till att ha en rejäl buffert så ni kan sova gott… :slight_smile:

11 gillningar

Tack @ramagon för dina kloka inlägg. Kunde inte skrivit det bättre själv. :+1::slightly_smiling_face:

Det är ju lite de här insikterna som kommer med erfarenhet. Det är ju tex en stor anledning till den mentala modellen i form av fyra hinkar. Matematiskt har det ju lite betydelse eftersom du lätt kan räkna det aggregerat, men psykologiskt är det sjukt viktigt.

Även om den här typen av inlägg sällan genererar mest diskussion är de sjukt viktiga. Så keep em coming.

Tack än en gång!

1 gillning

Tack @janbolmeson :slight_smile:

Läste denna artikel som gav några till trevliga insikter kring investeringar.

If we have the same assets and I can earn an 8% annual returns, and you can earn 12% annual returns, but I need half as much money to be happy while your lifestyle compounds as fast as your assets, I’m better off than you are. I’m getting more benefit from my investments despite lower returns.

Slående insikt om att man kanske ibland måste inse att kostnaden för minimalt ökad avkastning är högre än man tror. Själv relaterar jag till tiden många kanske lägger ner. Kan behöva läsas ibland när man får för sig att man helt plötsligt får för sig att man som amatör kan slå proffs. :grin:

Think about that in the context of how much time and effort goes into achieving 0.1% of annual outperformance in this business – millions of hours of research, tens of billions of dollars of effort – and it’s easy to see what’s potentially more important or worth chasing.

There are investors who grind 80 hours a week to add 10 basis points to their returns when there are two or three full percentage points of lifestyle bloat in their finances that can be exploited with less effort. Outperformance is amazing when it can be achieved, and some can achieve a lot of it. But the fact that there’s so much effort put into one side of the finance equation and so little put into other is an opportunity for most people, companies, and countries.

1 gillning

Fyller på med lite mer sköna insikter från Meb Faber.

What would you do to achieve an extra 1% or 2% a year, and consequently, an extra $10,000 or $20,000 on your portfolio?

I know what the investment management industry would spend. Billions of dollars and a gazillion man hours of time trying to add just a smidgen of yield.

Han fortsätter

Well, here’s my advice.

Do nothing. Actually, don’t just do nothing, stop doing what you were doing before. Let me explain.

In nearly every case, it is a more realistic scenario to spend zero hours on investing, and simply work a few more hours and achieve a much higher yield on your entire portfolio.

Only once you achieve family office levels of wealth does it make sense to be spending ANY time on your portfolio…The best way to add yield to a portfolio is to ignore it!

Hur högt värderar du din tid? :smile:

1 gillning