Bitcoin är pseudoanonymt och tillräckligt privat i vardagen, om man håller tungan rätt i mun
Använder man det som pengar för småköp/vardagsköp och inte direkt är i behov av bitcoins totala säkerhet är det för tillfället lightning network som gäller, som drar nytta av bitcoins säkerhet, ärlighet, transparens och dylikt. Därtill tillkommer än mer privathet och det blir mycket svårare att peka på vems transaktion är vilken, då det sker onion routing av ens betalning samt går att tumla/mixa/dels upp på helt andra sätt om man vill. Det går fortfarande att koppla transaktioner, men det kräver gediget detektivarbete.
Därtill, vill man ha anonymitet likt kontanter finns t.ex. https://cashu.space. En Chaumian ecash som blir det tredje lagret. Alltså, bitcoins ärlighet, transparens, säkerhet som Lightning Network ärver och ger snabbhet, billiga vardagstransaktioner, oändligt billig skalbar bandbredd och mer privathet. Lightning Network som ger dessa egenskaper till csdhu vilket i sin tur tillhandahåller “offline”betalningar, näst intill total anonymitet, näst intill gratis transaktioner, öronmärkta pengar som bara vissa kan ta emot via sitt nostrkonto, möjligheter till att skapa egna “bankkonton“ med specialregler hur pengarna får spenderas (( jag är i kast med att testa skapa gemensamt konto där alla n deltagare har tillåtelse att spendera hur de vill, om n-x antal deltagare godkänner transaktionen - detta för t.ex. möjlighet att slippa hålla på med splitwise/cowbolt och riskera att någon missbrukar gemensam reskassa på andra lösnignar ))
Jag ser inte behovet av något annat coin. Du kan göra allt med bitcoin och allt annat är kopior som försöker vara “nästa bitcoin”. Grejen de missar, är att Bitcoin är nästa Bitcoin.
Sure, det är “jobbigt“ med olika lager osv. Jag vet att @jonhi ständigt upprepar att “men det är inte bitcoin” vilket missar hela poängen imho. Plånböcker abstraherar redan bort allt det “jobbiga“, t.ex. https://aqua.net/.
Därtill så är alla övriga coins skapade för skaparnas och deras kompisars egna vinning, och med vetskapen om att det finns pengar att tjäna på denna alkemin, eftersom de hakar på bitcoins framgång. Bitcoin är det enda dom vuxit fram organiskt likt en gräsrotsrörelse, i extrem motvind. Ändå, är det fortfarande Bitcoin som är signalen.
Pengar råkar vara ett “winner takes it all“system. Sure, du har flers olika pengar. Men det är en som fungerar och godtas överallt. Och när den nu är digital, så det inte finns något som hindrar en att använda det? Ja, vad är då poängen med något annat? Förutom att använda som bonuspoäng i något företagssystem för att tjäna mer pengar själv, ha mer kontroll och insikt över användarna et.c…
Nä, trodde också länge att detdet fanns en poäng med flera pengar, att de är som språk. Det kommer finnas flera, vissa pengar pratas på olika ställen osv. Men det kommer vara en som är nr 1.
Det är bitcoin. Bitcoin kommer aldrig gå att ersätta med en annan kryptovaluta. Det vore först när någon upptäcker nästa pengavariant. Och min gissning är att det kommer ske lika långsamt som Bitcoins framfart. Precis som när kreditkort kom. “Haha, det DÄR är inte riktiga pengar. Bitcoin är pengar.”
There Is Bitcoin, and There’s Everything Else
You have to understand that Bitcoin is not an app, or a company, or a stock, or an investment. Bitcoin doesn’t have a board of directors, or a CEO, or quarterly earnings. There is nobody “behind” Bitcoin.
Dear Crypto & Fiat Bros - An open letter to the confused and dismissive. | dergigi.com
Tack för ni kommit till mitt Ted Rant