Varifrån kommer Bitcoins värde, om inte spekulation? | Stora Bitcoin-tråden på RikaTillsammans

Risken finns ju alltid, men är väldigt låg. Det som skulle behöva hända är att aptiten för att köpa MSTR helt torkar upp så dom inte kan få in några pengar alls via nyemission samt att en paus av utbetalningar inte heller hjälper. Men var samma snack från traditionell media efter förra cykeln, hur mycket bitcoin sålde MSTR vid en 75% nedgång?

Välkommen till 2026, vill du fortfarande bli citerad?

12 gillningar

Vad händer just nu? Varför rasar det? Varför är diskussionen här död?

1 gillning

Ja, lite förvånad att det är så väldigt svalt intresse att prata om krypto här. Gissar att många är tveksamma till sparformen, men för lekhinken är det kul imho.

Tråden är död för att drivande användare inte finns kvar i forumet (titta på användares profil-sida för att se om de är bannade).

2 gillningar

Väldigt intressant tråd👏 har avverkat lite mer än än tredjedel. Kommer läsa resten också

Tror snarare det är för att varje gång BTC går ner så ser man noll aktivitet här, men de säger säg själv lite de ju kanske inte så mycket att skryta om när de går ner. Går de upp igen kommer de vara full fart igen med to the moon budskap.

3 gillningar

Finns inte så mycket mer att diskutera här. Två läger: 1) bitcoin har värde, 2) bitcoin saknar värde. Den diskussionen är död och ointressant.

Gällande bitcoin så fortsätter det ticka på. Hashrate har tagit stryk på sistone dels pga att det inte lönar sig lika mycket, men även att miners växlat om till AI.

Bitcoin är mer eller mindre accepterat i USA (och fler länder), man har fortfarande planer att utöka reserven, och nya lagar tas fram för att tydliggöra kryptovalutor. Blivande FED chefen Kevin Warsh är positiv till bitcoin.

Gällande pris så gjordes nytt ATH Q4 2025, inom ramarna för 4-år cykeln. De flesta förväntade sig ett högre pris. Mycket tyder på att likviditeten saknades, främst hos retail vilket resulterade i att den ”vanliga” FOMO uteblev.

Företag, institutioner och fonder har dock köpt som aldrig förr och geopolitiska och makroekonomiska klimatet är fortsatt positivt för bitcoin framöver.

Vissa inom bitcoin communityn menar att 4-års cykeln är intakt, andra anser att den är irrelevant och att priset istället följer centralbankernas balansräkning, M2 eller ISM/PMI.

Är cykeln intakt är det sannolikt björnmarknad detta år. Är den inte intakt kan vi se ökning under året i takt med ny likviditet, stigande ISM osv…

Mest en update från min sida, orkar inte gå in i nya diskussioner.

:sweat_smile:

7 gillningar

Måhända men samma är sant åt andra hållet, när det går ner är det många som skriver saker som “var är alla bitcoiners nu höhö”, när det går upp är det tystare från dessa personer.

Jag är här i alla fall!

Nja. 3) Bitcoin är övervärderat och 4) Bitcoin är undervärderat.

:winking_face_with_tongue:

1 gillning

Jag ligger i skyttegraven och väntar :face_with_crossed_out_eyes:

Bra podd som gått ett tag om man vill lyssna in för att vänta ut det hela :cowboy_hat_face:

2 gillningar

Jag har inte varit aktiv på forumet på ganska många månader, vad har jag missat @zpatrik @Matte46229 @jonhi @Larzs0n? Jag kommer go out on a limb och betta på att det varit forumanvändare 1 som påstått att bitcoin kommer gå 10x innan nästa vecka (trust me bro), forumanvändare 2 som snurrat in sig i resonemang om den metafysiska grunden till objektiva värden, och forumanvändare 3 som börjat babbla om tulpanlökar.

Rätta mig om jag har fel!

9 gillningar

Haha ja det var en del bra i det du skrev där.

Säkerligen bäst att inte gå på all hype. Har man lite övertygelse (i mit fall då, som en sorts lotterikupong/alt sleeve diversification/assymetric opportunity/you name it) kan man ju bestämma sig för en allokering och hålla sig till den. Då gör det inte så mycket om BTC droppar 50% till från idag om man gjort sig klart syftet från början.
Då blir det mekaniskt bara balansera om till målvikt.

1 gillning

Är väl nära -50% från ATH nu på kort tid? Och det kan bli dyrt att kasta friska pengar efter dåliga för att få målvikt när det sen fortsätter ner…

Nu har den varit under 63.000. Någon som vågar sia om var det vänder? Antagligen har vi inte nått botten riktigt än.

The average purchase for all the flows into all the spot $BTC since inception (January 2024) is $90,200. With today’s plunge, the AVERAGE $BTC ETF holder is about $5,000 (or ~7% underwater).

Källa: https://x.com/biancoresearch/status/2016924620570386636

4 gillningar

Skakigt värre. Det enda som egentligen grämer mig är att jag inte bara har ”fysiska bitcoins”, utan även lite BTC-ETP:er på mitt ISK. Inte för att det spelar någon roll i sak, men det är smått irriterande att tvingas se de eländigt röda siffrorna så fort man vill kika på portföljen :sweat_smile:

I övrigt följer detta det vanliga mönstret (anno 2011, 2013, 2017, 2021). Än så länge är väl nedgången trots allt relativt mild.

Glaset, alltid halvfullt.

Det har du rätt i. Det var därför jag försökte understryka vikten av en allokering som passar en oavsett hur volatilt instrumentet beter sig. Detsamma gäller ju för övrigt guld till exempel :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag börjar bli sugen på att köpa igen för första gången på länge. Bra rea. :slight_smile:

1 gillning

Har aldrig varit speciellt intresserad av spel, dobbel, pyramidspel eller spekulationsbubblor. Och man vet ju hur de två sistnämnda alltid slutar:

1 gillning