Läser du igen så skrev jag så här:
I Sydafrika kan du köpa Bitcoin för Rand. Du kan också börja ta betalt i Bitcoin från övriga världen men såklart mest användbart om du kan handla för dem i lokala butiker som ex i El Salvador.
Läser du igen så skrev jag så här:
I Sydafrika kan du köpa Bitcoin för Rand. Du kan också börja ta betalt i Bitcoin från övriga världen men såklart mest användbart om du kan handla för dem i lokala butiker som ex i El Salvador.
Sant. Vi bör flytta inläggen kring värdediskussionen till den tidigare Bitcoin tråden.
(Till moderator: allt från inlägg #552 bör nog flyttas till denna tråd)
Jag förstår alldeles utmärkt vad du skriver, men du svarar ju inte på min fråga. Ditt Sydafrika-exempel blir ju betydelselöst i sammanhanget eftersom man där (precis som på de flesta platser i världen) kan växla in sina rand mot USD/EUR/GBP eller köpa guld.
Jag menar att i ett scenario som du målar upp så kommer det inte finnas några av- eller på-ramper för Bitcoin heller.
Här sitter jag och hoppas på lite nya kraschrubriker så att tråden kan återgå till sitt ursprung. ![]()
Tråden dog ju när bitcoin sluta krascha
+40% YTD.
Som sagt, ingen vet att det inte är en pågående krasch vi upplever.
Här är en tråd för ett övertygade att leka vidare i:
Tror det var jag som startade urspårningen, sorry for that. Men sedan dess har jag varit förhållandevis tyst…![]()
https://rikatillsammans.se/forum/t/kryptokraschen-2022-och-2023/35209/563?u=jbl
-60% sedan toppen?
Allt är relativt- ![]()
När bitcoin blir för stort och hotar ländernas egna valutor så kommer de förbjudas av politiker. Man är bra naiv om man tror att bitcoin kommer accepteras.
Om inte politikerna själva investerar? ![]()
BTC +70% YTD. Kanske någon som tycker bitcoins use-case blir tydligare under pågående bankkris. Eller bara spekulation, så klart ![]()
Elektricitet är en på-ramp för bitcoin. Har du en miner, tillgång till el och internet kan du byta el mot bitcoin.
På tal om hur finansiellt privilegierade vi är i västvärden, se följande nya kortfilm om Frankrikes valutaförtryck mha CFA franc.
Ethereum fortsätter att leverera.
I höstas gick Ethereum över från Proof of Work till Proof of Stake. Detta minskade energiåtgången och inflationen i nätverket. Nu har det blivit dags för steg två i denna uppgradering. Att man kan ta ut sina stakeade ether.
Dvs nu finns det en riktig ränta i kryptovärlden på ca 4%. Ethereum skulle kunna ses som kryptos motsvarighet till en T-bill.
Risken på kort sikt är såklart att alla som stakeat sedan 2020 kommer sälja nu och priset kommer dumpa. Men det kan oxå innebära att risken att uppgraderingen skulle misslyckas har försvunnit och kommer locka fler att stakea. Dvs låsa upp sina ether o tjäna ränta.
Kan du lägga dina jubelgrejer i exempelvis denna istället, dit ditt förra inlägg flyttades? Här snackar vi krascher. Tack!
Jag flaggar och ber moderatorerna flytta. Vill du ha egen ethereumtråd så starta en vettja.
Jag tänkte att det kunde vara bra att ha ett balanserat flöde, dvs dåliga och goda nyheter blandat så att folk kan skapa sin egen uppfattning om krypto krashar eller inte.
Dessutom kan detta vara en katalysator till att Ethereums pris dumpar på kort sikt. Så jag ser inte hur detta är helt irrelevant för ämnet.
Ethereum har inget med Bitcoin att göra så egen tråd vore bäst isf
+90% YTD. Sen ATH -42%.
Ingen har väl missat nyheten om BlackRock. Larry Fink kom med en del anmärkningsvärda uttalanden på Fox Business i dagarna:
… the role of crypto … it’s digitising gold, in many ways. Instead of investing in gold as a hedge against inflation, a hedge against the onerous problems of any one country… Let’s be clear: Bitcoin is an international asset.
De famlar lite när det gäller tekniken, t ex påstår den andre i panelen att han känner många som har bitcoin men ingen som använder blockchain
. Men klart intressant ändå tycker jag. Spännande att följa utvecklingen.
Fidelity rekommenderar sina 43 000 000 kunder att investera i bitcoin.
Gör de? Nu läste jag inte hela rapporten, men av sammanfattningen tolkade jag det som att om man bestämt sig för att sätts en slant i krypto så bör man överväga att välja just bitcoin.
Men skrev de att alla 43M kunder skulle? Det såg inte jag. ![]()
+80% YTD. Sen ATH -45%.
Fler uttalanden från Larry Fink. Kan tydligen inte uttala sig specifikt om Bitcoin pga ETF-ansökan hos SEC:
https://twitter.com/bradmillscan/status/1714115126691807238
“The rally today is about a flight to quality.”
https://twitter.com/Swan/status/1714006347803443603
En försmak på hur BlackRock kommer sälja sitt nya instrument?
Är det detta som är trådens svar alltså? ![]()
(Det låter fortfarande som spekulation.)