När någon frågar mig varifrån Bitcoins värde kommer, är mitt svar oftast en motfråga: varifrån kommer värdet av våra traditionella fiatvalutor? De flesta nationella valutor, som svenska kronor eller amerikanska dollar, stöds inte längre av fysiska tillgångar som guld. Istället drivs deras värde av förtroendet från användare, regeringens beslut och den ekonomiska aktiviteten i det landet. Med andra ord, det är en kombination av folkets tro och den centrala bankens politik som ger fiatvalutor sitt värde.
Historien om den svenska centralbanken illustrerar tydligt de svagheter som kan uppstå i centraliserade monetära system. Misslyckanden med banker, kontofrysningar, monopol på sedelutgivning, devalveringar av valutor, och riskabla experiment med räntor är bara några av de utmaningar som kan påverka folkets förtroende för systemet.
För att verkligen förstå och uppskatta värdet av Bitcoin, måste man först inse de problem och brister som finns inom våra nuvarande samhällssystem. Medan spekulation och marknadsdynamik kan påverka Bitcoins kortvariga pris, är det dess lösning på de djupgående problemen med traditionella finansiella system som ger det sitt verkliga värde.
Bitcoin skapades som ett svar på dessa problem. Dess decentraliserade och transparenta natur minskar risken för missbruk och manipulation. Dess fasta utbud skyddar mot inflation. Och dess globala och ocensurerade karaktär garanterar friheten att skicka och motta pengar överallt i världen.
Så om någon frågar mig om Bitcoins värde brukar jag peka på de påtagliga bristerna i det traditionella finanssystemet:
Finanskriser: Bitcoin föddes som en respons till 2008 års finanskris, ett tydligt tecken på svagheterna i vårt nuvarande system där banker tog risker som hotade den globala ekonomin.
Inflation: Många länder, som Zimbabwe och Venezuela, har lidit av extrem inflation där deras nationella valuta blev nästan värdelös. Bitcoin, med sitt fasta utbud, är designad för att stå emot sådana scenarier.
Centralbankers påverkan: Centralbanker kan trycka mer pengar eller införa negativa räntor, vilket riskerar att erodera medborgarnas besparingar.
Kapitalkontroller: I situationer som i Grekland 2015, där medborgare inte kunde ta ut sina egna pengar, står Bitcoin som ett alternativ som inte kan kontrolleras eller begränsas av regeringar.
Internationella överföringar: Bitcoin tillåter snabba och billiga internationella transaktioner, till skillnad från de traditionella systemens dyra och långsamma metoder.
Finansiell tillgång: Nästan 1,7 miljarder människor saknar tillgång till banktjänster. Bitcoin ger dessa människor en chans att delta i den globala ekonomin via en smartphone.
Till sist vill jag betona att även om Bitcoin tekniskt sett är en kryptovaluta, så skiljer den sig fundamentalt från många andra kryptovalutor. Det är inte bara teknologin bakom Bitcoin som är av betydelse, utan även dess underliggande principer och syften, vilka skiljer den från många andra digitala valutor.
Om vi pratar om “energi”, så har traditionella finanssystem också stor energiförbrukning: bankbyggnader, datacenter och mynttillverkning. Mycket av Bitcoins energi kommer från förnybara källor, tack vare överskottsel. Till skillnad från centralbanker, som trycker pengar, kräver Bitcoin arbete (energi) för att skapa beständigt värde. Med teknologins framsteg kan effektiviteten öka. Bitcoin representerar inte bara energiförbrukning, utan även innovation och värdeskapande i en decentraliserad form.