Varifrån kommer Bitcoins värde, om inte spekulation? | Stora Bitcoin-tråden på RikaTillsammans

Ang no-coiners, varför känner du dig demoniserad av det? Finns det ett bättre uttryck du tycker borde användas?

Ursäkta om jag är lite trögtänkt. Men är tanken att jag i en nära framtid kommer att få min lön i bitcoin lr hur kommer övergången att se ut?

Inte ett dugg trögtänkt.
Det här är ett moment 22, för alla som har Fiat men värdesätter bitcoin kommer att försöka betala med Fiat i första hand eftersom de värdesätter det lägre
Dessutom tjänar i princip alla pengar i Fiat, och då blir det bara extra växlingsavgifter att växla från Fiat till bitcoin och sen betala med det.

I förlängningen tror jag det mer och mer kommer bli så att värdens nettoproducenter kommer vilja ha betalt i Bitcoin, och världens nettokonsumenter vill betala i Fiat, eftersom fiat kan fördelas till konsumenter från nettoproducenter via penngingpressen och fördelningspolitik.

Ja precis, det var min poäng.

Vilken är den bästa ETF’en/ceritfikatet just nu om man vill investera i bitcoin utan att äga det?

I Sverige: Bitcoin Zero. Ingen avgift.

2 gillningar

Det ser ut som att du försöker vara sarkastisk.
Sorry, men det fungerade inte.
Det du skriver är ju 100% sant.
:yawning_face:

1 gillning

Denna är klart billigast och populärast.

Dock osäker om den håller ”fysiska” Bitcoin 1:1 (likt spot ETF) vilket känns avgörande.

Syntetisk produkt från ett relativt nytt bolag utan några vidare finanser eller insyn. Inga avgifter är nice tills det visar sig att bolaget inte har pengarna att täcka sina skulder. Personligen hade jag aldrig lagt någon större summa hos ett sådant bolag, då hade jag hellre köpt från VanEck eller Fidelity eller annan firma med lite historik, även om det är dyrare.

1 gillning

Hur stor del av alla transaktioner med BTC är pengatvätt?

0,34% för all kriminell verksamhet över alla kryptovalutor

Edit: lol, just pengatvätt var inte med i denna siffran såg jag nu. Uppdaterade siffror kommer senare.

Ingen presenterad procentsiffra, men typ 22 miljarder dollar över alla kryptovalutor och inte enbart bitcoin

Jag var mer intresserad av hur siffrorna och källorna ser ut från de som hävdar att bitcoin endast används för penningtvätt och spekulering. Chainalysis siffror känner jag till redan.

Bitcoin “Zero” har högre spread. De tar intäkter per transaktion i stället. Så det är lite bluff att de kostar zero. De lever säkert inte på vatten och bröd där heller :smiling_face:

Kanske lönar det sig om man köper nu en gång och HODL:ar i 5 år. Jag har inte räknat på det. Vore intressant att se en kalkyl som jämför de olika certifikaten.

Jag upplever XBT som extremt solida. När Bitcoin forkades fick vi proportionell utdelning vilket inte hade garanterats initialt. Det tyder på en ärlig och transparent förvaltning, i kontrast till “zero”.

XBT Provider har redan konkat en gång, det tillsammans med att den är syntetiskt backad gör påståendet “extremt solida” lite missvisande. Coinshares kanske kommer sköta det klanderfritt men du har en påtaglig motpartsrisk iaf.

1 gillning

Hur klarar ni som sitter med BTC av att motstå lockelsen till marknadstiming?

I synnerhet de som redan haft turen att gå in vid rätt tillfälle (exempelvis någon gång under det senaste året), har som bekant kunnat se sitt innehav peka rejält uppåt på sistone. Och anledningen verkar ju i sin tur vara ren och skär FOMO?

1 gillning

Lite blir det väl, men när priset går ned till eller under glidande 200 veckors medelvärde ser jag det som köptillfällen.

Jag var mer uppspelt när ETFerna blev godkända i början av januari. Då var de priser vi ser idag mer eller mindre oundvikliga.

Vi är övertygade om att Bitcoin måste gå upp på sikt. På grund av fixed supply och ett ständigt ökande marknadsintresse. Det finns ingen tanke om att någonsin casha in allt. Behöver inte monopolpengar som tappar i värde varje år och nästan allt värde efter 100 år. Det finns inget att tajma in. Vi behöver bara vänta in det oundvikliga :rocket: HODL! :money_mouth_face:

Jag lyckades förra cykeln. Månadssparade från ca $20k BTC hela vägen upp till $69k BTC och ner igen (fast då hade jag gått över till ETH, men den har följt liknande prisutveckling).

Tänker inte göra samma misstag denna gången.

Jag planerar att marknadstajma genom att göra små månads eller veckovisa uttag snart om priset fortsätter i denna takten. Men absoluta toppen denna cykeln kan dröja 1,5 år till, så det blir bara ensiffriga procents försäljning per månad, så att man har något kvar att sälja om vi mot förmodan skulle nå $200k BTC eller $20k ETH.

Ett rakt och ärligt svar på trådens rubrik :clap:

Tack för svaren. Intressant att höra hur ni insatta resonerar. Har nu också äntligen lärt mig vad “HODL” innebär :clap:

Vad är det som talar för att toppen nås om 1,5 år?