Du kan ju t.ex. få det som lön, betalning för varor du säljer, växla till dig från kontanter, fått det som donationer, som token för att du skapar inlägg på nostr osv osv…
Mm, så i nuläget krävs det lite FIAT för att kunna köpa grejer så jag kan få tillgång till mina coins. Men det kanske löser sig när väl bitcoiniseringen tar fart på riktigt. Hade ju varit härligt annars om arbetsgivaren bara ritade på en servett och visade att mitt “konto” visst blivit påfyllt den här månaden. Trust me bro.
In this sense, it’s more typical of a precious metal. Instead of the supply changing to keep the value the same, the supply is predetermined and the value changes. As the number of users grows, the value per coin increases. It has the potential for a positive feedback loop; as users increase, the value goes up, which could attract more users to take advantage of the increasing value
Indikerar väl lite att store of value var med i tanken redan från början.
Varför skulle du godta den servettkladden som lön ? Och om hen påstår att kontot är fyllt kan du kontrollera det direkt där och då på plats via din egna nod, så slipper du lita på chefen.
Dessutom, klart man behöver använda ett samhälles nuvarande pengar för att kunna växla?
Mm, jag antog rollen som den där afrikanen 1000 mil bort som ni alla lovade att skicka bitcoins till för att det var så enkelt; men så står jag där utan varken dator eller mobil. Men det kanske löser sig när bitcoiniseringen är färdig. Slutironiserat.
Innan jag kan köpa varor och tjänster med mina coins utan att behöva växla till FIAT så står jag vid sidlinjen. Och btw; jag kommer inte att sälja min arbetstid billigare för att AG betalar lön i i coins och hen pyntar mindre - vilket gör att jag inte kan köpa en viss nivå av varor och tjänster - bara för att priset på den tillgången hen försöker betala mig med har gått till månen.
Så jag sover lugnt här på sidlinjen. Men fattar att det är mycket FOMO som driver utan någon egentlig substans.
Är ingen expert på ETFer. Jag sålde min som jag hade för flera år sedan (kommer faktiskt inte ihåg vad den hette) och köpte riktiga bitcoin som finns på en krypterad USB sticka. Det var det rådet man fick av alla bitcoinförespråkare när jag googlade lite.
Personligen kan jag inte rekommendera någon att satsa i kryptovalutor. Jag är beredd att förlora allt jag satsat men ser det som en riktig långsiktig högrisk.
Om man nu väljer att ta denna risk med krypto tror jag Bitcoin är det enda alternativet. Men som sagt, jag har ingen aning. Sparar 99 % i räntekonton, indexfonder och allväderportfölj.
Rent tekniskt finns det inga som helst valida argument mot en eftertänksam höjning av blockstorleken. Alla som försöker argumentera emot det går till extrema höjningar som 1GB.
En gammal raspberry pi med en hårddisk skulle hur enkelt som helst klara av en 10x höjning…
Båda lär behövas. Till och med skaparna av Lighning Network har sagt att för att LN ska fungera och skala så måste också Bitcoin höja sin blockstorlek.
Helt riktigt. Funktionsdugligt är exempelvis Bitcoin Cash överlägsen Bitcoin.
Men Bitcoins enda användningsområde är number go up, och där är sådana detaljer oviktiga.
Nog för att jag inte alls håller med om att Bitcoin bara är ett pyramidspel…
Men Trump är en grifter och lögnare av högsta klass och han kastar sig över alla pyramidspel han kan hitta. Det är inte ett bra försvarsargument att hänvisa till Trump.
Det du påstår är att några av världens största förvaltningsbolag – BlackRock, Fidelity, Franklin Templeton, VanEck, m. fl. – deltar i ett pyramidspel . Tycker du det låter trovärdigt? Börjar bli pinsamt detta.
Har någon försök lura någon att köpa? Som jag sagt tidigare, marknaden är så pass likvid att något köp från enstaka RT-medlemmar är en piss i Nilen och har absolut NOLL inverkan på någonting. Varför skulle vi bry oss om du köper eller inte? Det är 100% “your loss”, HFSP, osv. Om något så är det bättre för oss andra om färre köper, då vi får möjlighet att köpa mer “cheap coins” .
Det är inte 2017 längre. Resten av världen har lämnat det “pyramidspel”-tramset bakom sig, och du uppvisar en extrem kognitiv stelhet i den här frågan.
Jag tror inte det ordet betyder det du tror att det betyder.
För att Bitcoin skulle vara ett pyramidspel skulle det krävas:
Central kontroll: En organisation som styr systemet.
Löften om avkastning: Garanterad vinst för deltagare.
Ingen verklig användning: Endast beroende av nya investerares pengar.
Rekryteringskrav: Deltagare måste värva andra för att få vinst.
Bitcoin uppfyller inte dessa kriterier eftersom det är decentraliserat, har verkliga användningsområden, ingen lovar avkastning och ingen måste värvas.
Nej. När denna debatten pågick som mest för några år sedan i samband med att Bitcoin Cash lanserades var det ovanligt att en konsument-laptop hade 0,5 TB ledigt på hårddisken och blockkedjan närmade sig samtidigt den storleken. Det hade varit en dålig idé att höja blockstorleken eftersom då kan inte vanliga konsumenter köra Bitcoin Core längre och det hade gjort bitcoin mindre decentraliserad och därmed mindre säker.
“Big blockers” förlorade den här debatten för flera år sedan. Om du fortfarande sitter på en påse nötter (Bitcoin Peanut?) kan jag bara beklaga det. Det är aldrig för sent att köpa äkta Bitcoin, det kommer alltid att vara sant oavsett dina tidigare misstag.