Bitcoin är ett protokoll. Bitcoin är en kryptovaluta. Bitcoin är pengar. Bitcoin är ett nätverk. Bitcoin är många saker. Det ena exkluderar inte det andra.
Ja, men det är ju olika användningområden som sagt.
FTP för filer, SMTP för mail. Bitcoin för pengar.
Varför ska vi ha 10000 olika *Coins för pengar?
Det vore som att ha 10000 olika SMTP. Helt idiotiskt.
Förstår du inte det när du kan alla dessa förkortningar?
Ja och behoven för dessa ändras och då kommer det ny teknik!
Du vet att det finns flera olika protokoll för mail va? Exakt samma sak här, det förändras över tid vilket som funkar bäst för mail. Användningen av mail ändras över tid.
Det finns väl ett par som används? I princip ett äldre och ett nyare, båda är implementerade i alla klienter. Men det finns ju inte många olika konkurrerande protokoll för mail, det vill ingen ha.
Vi har ju några olika kryptosystem i användning i dag. T.ex. bitcoin och ethereum. Det kommer säkert finnas några som används mer eller mindre men det kommer bara finnas en som är störst och bäst. Kan du ge något exempel på ett bättre system för kryptovaluta? Som sagt, det har gjorts 10.000 försök i 15 år.
Internet är ett protokoll. Internet är en kommunikationsplattform. Internet är en informationskälla. Internet är ett nätverk. Internet är många saker. Det ena exkluderar inte det andra.
Chat GPT, kan du förklara skillnaden mellan bitcoin och bitcoinprotokollet?
Bitcoin är den digitala valuta som används i bitcoinsystemet. Det är en enhet för värdeöverföring som kan skickas, tas emot och lagras av användare.
… Bitcoin-protokollet är den tekniska specifikationen och uppsättningen regler som styr hur nätverket fungerar. … Möjliggör kommunikation mellan noder i nätverket (P2P). Hanterar hur block skapas och verifieras, samt hur transaktioner sprids och lagras.
Överlag bättre att kolla Wikipedia än Chat GPT, den svarar ju ganska olika beroende på hur frågan ställs.
Det var absolut inte min mening. Då tar jag det igen på ett mer neutralt sätt.
Marknaden behöver inte 100 olika system för pengar på Internet, det blir bara jobbigt för alla. Det är väl inte omöjligt att det kan komma något bättre. Men varför inte då inkorporera det som är “bättre” i kodbasen för bitcoin?
Jag tror inte att marknaden vill ha closed-source lösningar. Det är troligt att “nästa bättre bitcoin” också kommer att vara open source och då kan Bitcoin Development Team mycket väl komplettera med det som är “bättre”.
Därför ser jag inte att det finns eller någonsin kommer att finnas någon framgångsrik utmanare till bitcoin varken i närtid eller på längre sikt.
Jag ser bitcoin som en global, gemensam angelägenhet precis som Internet. Vi vill ha ett Internet, inte flera olika Internet. Och vi vill ha ett gemensamt system för pengar.
För vanliga människor i Sverige har det redan kommit något bättre: Swish. Där kan jag göra omedelbara transaktioner till vem som helst utan transaktionsavgifter. Valutan är dessutom hyfsat stabil i värde till skillnad från bitcoin. Varför skulle jag använda något annat, förutom i specialfall, t ex transaktioner med icke-svenskar (men det är ovanligt för de flesta)?
Bitcoin klarade inte ens av att öka blockstorleken från 1MB, som är mindre än storleken på en diskett…
Helt privata transaktioner är en mycket större förändring och är i praktiken omöjlig att införa i Bitcoin. (Och nej, den opt-in “privacy” som LN kan erbjuda är mycket sämre än den on-chain privacy som Monero kan erbjuda.)