Världens 20 största städer 2100

Spännande animation från Visual Capitalist om de 20 största städerna 2010 och vilka som kommer vara det 2100. Inte många rätt på mig när jag gissade…

top-20-megacities-year-2100

För den som likt mig inte riktigt hade koll kommer här en skärmdump på 2100.

Hmm, det finns olika åsikter om detta.

Några framtidsforskare tror att det kommer att vara jättesvårt att leva nära ekvatoren när klimaten värms upp och att folk kommer att flytta norrut. Populationen i nordiska länderna kan typ sjudubblas under nästa 30 åren.

2 gillningar

Utmaningar från global uppvärmning, mat, arbetstillfällen… Vad ska Afrikas megastäder leva på då som de inte har nu?
Om det skulle bli så tänker jag att städerna i fråga blir mega-favelas, som man inte bör gå in i om man har som ambition att överleva dagen :slight_smile:

1 gillning

Det var inga chockerande gissningar. Lagos, Kinshasa, Mumbai, Delhi och Manila hade definitivt varit med på min lista också. Jag är mer tveksam till Nairobi, Kabul, Kairo etc. Varför? För att Kenyas befolkningsmängd inte är så extrem och att det finns fler städer som också driver ekonomin, t ex Mombasa. Kabul är för instabilt. Övriga storstäder i Afghanistan tar nog en del av trycket, för att inte tala om flyktingläger i grannländer (nattsvart, jag vet). Kairo tror och hoppas jag kan knoppa av till mindre orter då det faktiskt finns goda möjligheter och fler orter runt Kairo. (Men visst, gör man som i Stockholm och låtsas att Solna och Södertälje är stadsdelar så rimmar det ju iofs :wink: ). Jag tror också att Kina kommer att ha nå’n eller några på kartan eftersom de nu pushar för ökat barnafödande och centralisering av boende och produktion.

1 gillning

Den här prognosen är i någon mening inte så svår att göra. Den bygger mycket på befintliga flyttmönster inom länder, befolkningens åldersfördelning och förväntade mönster av fortsatt befolkningsutveckling. Att det kommer att uppstå ett ökat migrationstryck är rimligt att förvänta sig.

1 gillning

Snygg visualisering men ska nog ses mer som underhållning. Manilla kommer ligga dränkt i havet om isarna smälter och inte ha bland den högsta befolkningen i världen… :wink:

Men visst känns det relativt troligt att mänskligheten fått bukt med den globala uppvärmningen på ett eller annat sätt fram till 2100. Förstår inte riktigt varför bedömningen är att länder i Afrika och Indien kommer fortsätta öka med samma takt framöver när deras ekonomi blir starkare. Starkare ekonomi och stabilare infrastruktur brukar leda till färre barn…

1 gillning

Fast de som föds i Lagos och Mumbai idag lever ju fortfarande 2100 om levnadsstandard och ekonomi fortsätter åt det håll det pekar.

Klassisk Rosling-poäng f ö. Det är inte barnafödandet som ökar, det är att folk inte dör lika snabbt som ökar befolkningen på klotet allra mest.

Färre barn blir det när levnadsstandarden ökar, men folk ska först märka själva att deras avkomma överlever, innan justeringen sker (det är väl mest USA som inte fattat det där och spottar ut fler små jänkare som kan sitta i bilköer även i framtiden :wink: ).

1 gillning

Kan ni fråga plus-fonder om de kan starta en Indo-Afrikansk fastighetsfond med 0.4% avgift? Skulle vara uppskattat. :blush:

5 gillningar