Finns lagar som reglerar hur långt innan en uppsägning varsel måste läggas. Detta tillsammans med överenskommelser vid större uppsägningar kan göra att folk inte kommer ut i arbetslöshet förrän 6-18 månader efter ett varsel är lagt. Därav fördröjningen i siffrorna.
Arbetslösheten fortsätter sjunka
Ja det har du rätt i, att det finns en eftersläpning där. Men inte ens varsel verkar ligga på några direkt höga nivåer. En ökning mot 2022, men en liten våg om man vill kalla det så.
Det känns som att det gått lite under radarn att arbetslösheten sjunkit såpass mycket ändå. Börjar ju närma sig pre-finanskrisnivåer.
Försäkringskassan tvingas spara – uppåt 500 får sluta
Ett tecken när myndigheterna varslar att det kommer bli värre.
Tekniskt sett så förlänger man inte vissa provanställningar. Inte riktigt ett varsel i traditonella mening.
Varsel är en indikation om hur arbetsmarknaden kommer utvecklas framöver.
Snart lär väl detta börja på att påverka handeln,
Lyfter tråden lite då ämnet känns mer aktuellt nu än tidigare.
Bifogar också in lite länkar bara för att lyfta ämnet utan vidare eftertanke, men känns som att det har accelererat sista veckorna.
Om jag får gissa lite för att jämföra idag med t ex 90-talskrisen.
Idag är det nog vanligare med konsulter, bemanningsföretag, GIG-ekonomi och bland annat av den anledningen mindre facklig representation. Det gör nog att vi allt annat lika lär se färre varsel vid en lågkonjunktur än tidigare även om det är kris på samma nivå så att säga. Helt enkelt eftersom färre har “fast jobb” i traditionell mening som de kan bli varslade ifrån 2023 än t ex 1993.
Glöm inte dagens bomb: Electrolux
Och
Den del av byggbranchen som är inriktad på nybyggnation av bostäder har tvärbromsat.
Befintliga projekt rullar på, men nya läggs i malpåse.
Projektkontoren rullar tummarna enligt mina bekanta i branchen.
Lågkonjunkturen borde förr eller senare triggas av räntehöjningarna som inte bara slår mot konsumenternas köpkraft utan även mot företagens investeringskalkyler.
Om vi inte tittar på enskilda exempel så verkar arbetslösheten upp sedan samma månad förra året.
Electrolux var väl dock över hela världen, de har inte ens 3000 anställda i Sverige. En snabb googling ger typ 1500 i Sverige. Oklart om någon i Sverige ska sluta. Tråden behandlar ju i första hand arbetsmarknaden i sverige tänker jag.
Tänk det. Jag startade den, så jag tar mig friheten att tolka utifrån den titel jag satt. ![]()
Såklart, bara svårt att relatera siffrorna om några är i relation till sverige befolkning och några till världens befolkning… ![]()
Jag skämtade lite, men eftersom Electrolux är svenskt så tänker jag att det ändå är relevant.
Spiken 2020 var ju mycket inom handel och nöje/restaurang i samband med Covid.
Sep-23 totalt 6500 och bara i denna tråden ramlar vi nog in på dessa siffror.
Vi kommer nog se en rejäl uppförsbacke. Skall prognoserna om antalet arbetslösa förverkligas handlar det om många som fortfarande väntar på att varslas.
En liten uppdatering igen nån vecka senare:
Vet inte om intresset är så stort, men kör en liten uppdatering igen.
Det var lite slumpmässigt plockat, den höga takten håller i sig känns det som. Tänker på alla drabbade.